Inbjudan till informationsmöte: Sök ettårigt stipendium till avancerad företagsutbildning i språk och kultur i Korea och Japan

EU-utbildning bidrar till närmare samarbete med Japan och Korea Japan och Korea är viktiga handelspartner för svenska företag. Det EU-stödda utbildningsprogrammet Executive Training Programme (ETP) syftar till att utbilda representanter för europeiska företag i det japanska respektive det koreanska språket samt förmedla kunskaper om affärskultur, näringsliv och utveckling i de båda länderna. ”Affärer handlar om att förstå ekonomiska aspekter, men också att ha känsla för kulturella skillnader. Därför innehåller ETP-utbildningen båda delar.”, säger Fernando Ramos-López från Eurochambres som är projektledare för koordineringen av programmet. Sedan starten 1979 har nära 1000 personer genomgått programmet. Projektet är EU-finansierat och bygger på en 3 månaders introduktionskurs om det japanska respektive koreanska språket och affärskulturen. Studierna sker på deltid, både på distans och på plats vid universitet i Paris, London och Milano. Därefter följer 6 månaders avancerad språk- och kulturundervisning och 3 månaders praktiktjänst i Japan eller Korea. ”ETP öppnar dörrar för deltagarna på en marknad som annars är svår att komma in på. Förutom chansen att lära sig japanska eller koreanska flytande så ger ETP en stor förståelse för marknaden och ett oslagbart kontaktnät.”, säger Mats Ulenius som deltog i ETP Japan 1998-1999, som anställd på EF Education First, numera EF International Language Schools. Deltagarprofilen är personer i ansvarsposition. Utbildningen är kostnadsfri och deltagarna får ett stipendium om 22 500 EUR. Sista anmälningsdag är 1 juni, 2006. Japan är EU:s femte största exportmarknad efter USA, Schweiz, Kina och Ryssland. Sydkorea är EU:s åttonde största utomeuropeiska handelspartner. EU är dessutom en av de viktigaste utländska investerarna i de båda länderna. Utbildningen är framtagen i samarbete med välkända universitet som Sciences Po Asia Center i Paris, The School of Oriental and African Studies, University of London, SDA Bocconi School of Management i Milano samt Waseda University i Tokyo och Yonsei University i Seoul. Eurochambres är en paraplyorganisation för handelskamrarna i EU-länderna och har blivit utsedd av EU-kommissionen att koordinera programmet. För ytterligare information: VÄLKOMMEN till informationsfrukost tisdagen 28 mars kl. 9.00-11.00 hos Stockholms Handelskammare Västra Trädgårdsgatan 9, Stockholm där Fernando Ramos-Lopéz och Mats Ulenius berättar mer om utbildningen Eller kontakta: Therese Hultström, Stockholms Handelskammare, tel 08-555 100 32, therese.hultstrom@chamber.se Björn Kongstad, Stockholms Handelskammare, tel 08-555 100 28, bjorn.kongstad@chamber.se Projektets hemsida www.etp.org