Historiskt dyrt midsommarbord – prisökning på 31 procent på fem år

Historiskt dyrt midsommarbord – prisökning på 31 procent på fem år

I en ny rapport från Stockholms Handelskammare framgår det att kostnaden för en midsommarlunch för en familj om fyra har ökat markant. Sedan midsommar 2019 har priset stigit med 180 kronor, en ökning på hela 31 procent.

Enligt rapporten har priset på ägg och potatis ökat mest, med en uppgång på 15,4 respektive 7,5 procent jämfört med förra året. Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare pekar på globala händelser som en viktig faktor bakom prisökningarna.

- Priserna har stuckit rejält de senaste åren, främst orsakat av olika utbudsstörningar. De senaste årens geopolitiska spänningar, särskilt det ryska anfallskriget mot Ukraina, har haft en betydande inverkan på livsmedelspriserna i Europa. Även brist på värphöns och dåliga skördar får effekt på priserna, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Samtidigt pekar chefekonomen på att flera varor håller emot prisökningen.

- Många populära midsommarrätter håller emot prisökningsmässigt. Jordgubbarna ligger på ungefär samma prisnivå som i fjol och dessutom ser det ut som att sillen kan komma ner i pris tack vare butikskampanjer, säger Carl Bergkvist.

Stockholms Handelskammare har beräknat prisutvecklingen på maten genom att sätta samman en midsommarkasse för en familj om fyra personer. Den innehåller sill, köttbullar, potatis, ägg, knäckebröd, snaps och annat som hör midsommar till.

Detta år (2024) kostar den 764 kr.

• Följande prisnivåer hade gällt för tidigare år:
  • I fjol (2023) – 727 kr.
  • Innan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina (2021) – 591 kr.
  • Innan pandemin (2019) – 578 kr.

Fakta:
Historiskt har ökat midsommarmaten ökat snabbare i pris än övriga prisnivån i samhället. Midsommarmaten har ökat 33 procent i pris sedan 2019 (januari). Den allmänna prisnivån (KPI) har ökat 26 procent. Sett till hela decenniet är priserna ännu högre. I kontrast mot den allmänna prisnivån i samhället som ökat med 33 procent har midsommarmaten ökat med 57 procent.

Stockholms Handelskammare är en oberoende näringslivsorganisation som drivs på uppdrag av våra medlemsföretag. Vi är politiskt obundna och agerar utan vinstintresse för att främja en välmående huvudstadsregion.

Läs mer om Stockholms Handelskammare: www.stockholmshandelskammare.se