Har slopad förmögenhetsskatt påverkat Sveriges förmåga att attrahera kapital?

Hundratals miljarder kronor har lämnat landet för placeringar utomlands. Det var anledningen till att regeringen gjorde som nästan alla andra länder tidigare gjort, avskaffade förmögenhetsskatten 2007. Om det leder till att en del av pengarna stannar i Sverige kan skatt på kapitalinkomster ge mer till statskassan än vad förmögenhetsskatten gav. Hur har det gått? Har det påverkat Sveriges förmåga att attrahera kapital? Vilken betydelse har skatter för placeringar utomlands? Litar man på att inte förmögenhetsskatten återinförs?

Eftersom det tar sin tid innan vi har facit från deklarationsstatistiken bestämde sig samarbetsprojektet Finansplats Stockholm sig för att be TNS Prospera ställa ett antal frågor till kapitalstarka privatpersoner. Intervjuundersökningens resultat är mycket intressant.

På presskonferensen medverkar Ulf Franke, ordförande för Finansplats Stockholm, vice VD på Stockholms Handelskammare och Pia Nilsson, VD Fondbolagens Förening, ordförande i Finansplats Stockholms skattegrupp.

Tid: den 2 oktober kl. 10.00

Plats: Handelskammarhuset, Västra Trädgårdsgatan 9, Stockholm

Anmälan om deltagande görs till andreas.krohn@chamber.se eller 070-3513222.

Om Finansplats Stockholm
I norra Europa och Östersjöregionen har Finansplats Stockholm en klart ledande position som finansiellt centrum. För att försvara och ytterligare stärka den positionen har centrala organisationer på den svenska finansmarknaden ingått ett samarbete i projektet med samma namn: Finansplats Stockholm.