Har företagen koll på vilka de rekryterar?

Vilka kontroller gör landets personalrekryterare på dem som söker jobb? Vad går att hitta i offentliga register eller genom internetsökningar och i sociala medier? Och om man gräver lite djupare? Vilken blir egentligen den totala bilden av den som söker ett jobb?

Svaren presenteras på ett seminarium som anordnas av Stockholms Handelskammare och informationsföretaget InfoTorg. Dessutom presenteras en ny rapport om personalrekrytering som bygger på svaren från 1000 personalchefer i svenska företag.

Rapporten ger bland annat svar på hur många företag som planerar att rekrytera någon den närmsta tiden och hur många personalchefer som kollar om jobbsökande har en blogg. Är det en merit eller en belastning att ha en blogg om man söker ett jobb? Hur stor är sannolikheten att rekryteraren kollar upp kandidaterna på Facebook?

Tid: Torsdagen den 24 februari kl 10-12.

Plats: Stockholms Handelskammare, Västra Trädgårdsgatan 9, Stockholm

På seminariet deltar Henrik Carlbark som är VD på 2Secure och en av landets tyngsta experter på bakgrundskontroller. Johan Treschow, ekonomisk analytiker vid Stockholms Handelskammare och ansvarig för konjunkturanalysen Stockholmsbarometern, presenterar rapporten. Seminariet avslutas med en paneldebatt.

Anmälan görs till Handelskammarens kommunikationschef Andreas Åström på andreas.astrom@chamber.se eller 073-633 55 55.