Handelskamrarna: Spicy Kitchen ställer ut på GastroNord - Träffa livsmedelsexportörer från Afrika, Asien och Latinamerika samt en kändiskock

Spicy Kitchen, ett projekt som drivs inom Handelskamrarnas handelsfrämjande program, presenterar företag från Afrika, Asien och Latinamerika och deras produkter på GastroNord. Importen av livsmedel, främst snacks, kryddor, färdiga rätter, fruktdrycker, exotisk och etnisk mat, lågkaloriprodukter, hälsomat och Fair Trademärkta produkter har exploderat sedan 1990-talet. Mellan åren 1999 och 2003 ökade värdet av den svenska importen av mat och dryck med 28 procent. Tiden när ”fyra små rätter” var det mest exotiska som gick att hitta i restaurangutbudet är för länge sedan förbi. Pressfrukost: Mer information om projektet Spicy Kitchen ges också i samband med GastroNords pressfrukost som arrangeras av Stockholmsmässan. När: Måndagen den 24 april kl 09.00-10.15. (Frukost serveras från kl 08.45) Var: Restaurang Garden, vid ingången till C-hallen, Stockholmsmässan. I Spicy Kitchen’s monter i B-hallen, som designats av Peter Ödegaard, visar företag från Afrika, Asien och Latinamerika upp sina produkter som består av allt från kryddiga amazonsåser, inspirerade av den sydamerikanska regnskogens flora till hakefiléer från Namibias kust. Totalt har 14 företag valts ut att delta i projektet. Tanken bakom Spicy Kitchen är att företagen ska få kunskap om den svenska livsmedelsmarknaden och få möjlighet att träffa svenska importörer och på så sätt öka sina förutsättningar för att exportera till Sverige. Kändiskock lagar exotisk buffé 26 april: I Spicy Kitchens monter i B-hallen finns möjlighet att träffa exportörer och provsmaka exotiska färska och torkade frukter, macadamianötter, kokosnötprodukter och spännande, kryddiga såser. Christian Hellberg, årets kock 2001, kommer att laga en exotisk buffé, komponerad av företagens produkter. När: Onsdag den 26 april kl. 13.00 Var: Spicy Kitchens monter Spicy Kitchen är ett projekt inom ramen för Svenska handelskamrarnas handelsfrämjande program. Programmet ger stöd åt exportörer från Afrika, Asien och Latinamerika och är finansierat av Svenska Handelskamrarna och Sida. Det övergripande målet är att bidra till en hållbar ekonomisk utveckling i utvecklingsländer genom att stärka kapaciteten och konkurrenskraften hos exportörerna. För mer information om Spicy Kitchen kontakta Sophia Linder, 070-467 29 87, sophia.linder@chamber.se Läs mer om Handelskamrarna på www.handelskamrarna.se