Handelskamrarna: EU måste möjliggöra en riktig tjänstemarknad

Handelskamrarna kritiserar tjänstedirektivbeslutet - Kommissionen måste kämpa vidare för ett riktigt tjänstedirektiv istället för den urvattnade kompromiss som Europarlamentets majoritet röstat fram. Med dagens beslut är det för många företag och branscher som inte får chansen att skapa nya arbetstillfällen på den europeiska marknaden, säger Peter Egardt, VD för Svenska Handelskammarförbundet och vice ordförande för de europeiska handelskamrarna, i en kommentar till Europaparlamentets beslut i dag. Beslutet, som baseras på en kompromiss mellan de stora partigrupperna i Europaparlamentet, innebär dels att en rad områden helt undantas från ett framtida direktiv, dels att den s.k. ursprungslandsprincipen inte tillämpas inom tjänstehandel. Peter Egardt välkomnar ett beslut om tjänstehandeln, men beklagar att beslutet inte öppnar den europeiska tjänstemarknaden mer. - Både Europa och Sverige skulle gynnas om fler hinder för tjänstehandeln skulle rivas. I dag stoppas eller fördyras svenska tjänsteföretags verksamhet i andra länder av en rad regler som gynnar de andra ländernas företag och medborgare. Tekniska konsulter, arkitekter och utbildningsföretag är bara några exempel på svenska företag som har svårt att komma in på andra länders marknader. Inte minst missgynnas små och medelstora företag som i dag oftast inte ens har råd att försöka få affärer från utlandet, säger Peter Egardt. - Ursprungslandsprincipen, som innebär att tjänster som är tillåtna i hemlandet också ska få säljas i alla andra EU-länder, är enkel och förutsebar. Men dagens beslut i parlamentet innebär en rad svårtolkade villkor. Om beslutet blir verklighet kommer det att ta många år innan domstolsutslag ger besked om vad som är tillåtet, säger Hans Jeppson som för Handelskamrarna följt omröstningen på plats i Strasbourg. Handelskamrarna och Eurochambres uppmanar nu kommissionen att återkomma med ett reviderat förslag som säkrar en fri gemensam marknad för tjänster inom EU. Om ursprungslandsprincipen inte finns med måste det istället finnas mycket tydligare regler och snabba mekanismer för att säkra icke diskriminerande behandling av tjänsteleverantörer oavsett från vilket land företaget eller de anställda kommer. Peter Egardt är VD för Stockholms Handelskammare och Svenska Handelskammarförbundet och vice ordförande i handelskamrarnas europeiska samarbetsorganisation Eurochambres. Eurochambres är en samarbetsorganisation för Europas alla handelskamrar och omfattar cirka 18 miljoner medlemmar i 44 länder. Egardts huvudsakliga ansvarsområde inom Eurochambres är frågor som rör EU:s inre marknad och tullar, där organisationen har stor påverkan på EU:s politik för handel och företagande. Högupplösta bilder på Peter Egardt och Hans Jeppson kan laddas ned från: http://www.chamber.se/se/omoss/pressbilder/ Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Ytterligare information om Stockholms Handelskammare finns på www.chamber.se . Ytterligare information om Svenska Handelskammarförbundet finns på www.handelskamrarna.se . För mer info kontakta: Peter Egardt, VD, 070 - 560 00 91 Hans Jeppson, ansvarig EU-frågor och på plats i Strasbourg, 070 - 659 20 53 Anna Kinberg Batra, informationschef, 070 - 991 83 55