Handelskammartidningen: Bygg tunnelbana istället för spårväg

Bygg ut tunnelbanan istället för att lägga fler spårvagnsspår på Stockholms gator. Det skriver Stockholms Handelskammares trafikexpert Anna Wersäll. SL vill ersätta de blå stombussarna med sex mil spårväg som enligt beräkningar skulle kunna kosta 600 miljoner kronor per kilometer, sammanlagt 40 miljarder. För de pengarna skulle tunnelbanan kunna byggas ut till Täby, Nacka, nya Karolinska och ge effektivare kollektivtrafik.

I nya numret av Handelskammartidningen intervjuas Stockholms stadsteaters chef Benny Fredriksson. Han ser sig själv som en näringslivsdirektör och vill öppna för ett tätare samarbete med näringslivet. Hans mål är att företagen ska bidra med tio procent av teaterns intäkter genom sponsring.

En ny livsstilstrend sveper över Stockholm, rurbanismen. Att leva ett urbant liv kombinerat med ett lantligt förhållningssätt. Köpa färska grönsaker från bönder, sylta, stoppa korv och klä sig i vintagekläder. Nu gäller det för företagen att hoppa på tåget.

För mer information om det nya numret av Handelskammartidningen kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 0736-33 55 55.

Stockholms Handelskammare är den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms- och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra 2 400 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Läs mer om Stockholms Handelskammare www.chamber.se