Handelskammaren välkomnar förslaget om genomförande av PSI-direktivet

Stockholms Handelskammare har länge drivit frågan om vidareutnyttjande av information från den offentliga sektorn och krävt ett genomförande av det så kallade PSI-direktivet (Public Sector Information) i Sverige. Nyligen lämnade Handelskammaren in sitt remissvar på Finansdepartementets promemoria om hur PSI-direktivet ska genomföras i Sverige.

- Det är glädjande att regeringen nu presenterar ett förslag till genomförande av PSI-direktivet i Sverige. Vi har en oacceptabel situation där statliga myndigheter konkurrerar med privata företag bara för att de har tillgång till offentlig information. Genom införandet av direktivet frigörs information av hög kvalitet som kan användas av privata företag och förhoppningsvis upphör myndigheter att bedriva otillbörlig konkurrens. Nu öppnar sig en mångmiljonmarknad för kreativa tjänsteföretag, säger Peter Egardt, VD på Stockholms Handelskammare.

- En ny lag löser inte alla problem. Sverige bör göra fler datakällor tillgängliga i stället för att utnyttja undantagen i direktivet. Avgiftstaket i direktivet är för högt satt. Regeringen måste också följa upp med en positiv politik och stödja myndigheternas arbete med att tillgängliggöra information. Förslagsvis kan det skapas en webbplats med samlad information om vilka data som finns tillgängliga, sådana initiativ finns i USA och Storbritannien. Dessutom borde en myndighet få i uppdrag att utöva tillsyn enligt PSI-lagen, anser Handelskammarens IT-expert Fredrik Sand.

Mer om Handelskammarens arbete med tillgången till offentlig information: www.chamber.se/psi

En länk till Handelskammarens remissvar bifogas http://www.chamber.se/?id=4984&rid=131523

Fakta om PSI-direktivet
EU:s PSI-direktiv, Public Sector Information, har som syfte att öka tillgängligheten till myndigheters handlingar. Företag inom informationssektorn ska kunna använda offentlig information för att skapa nya informationsprodukter och tjänster. Utgångspunkten är att öka tillväxten och konkurrenskraften inom näringslivet, främst informationsindustrin.
Det kan handla om affärsinformation, geografisk information, väderinformation, men också om utbildning och sociala frågor, kort sagt produkter och tjänster med digitalt innehåll.

Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se