Handelskammaren startar kvinnligt styrelsenätverk i Stockholms och Uppsala län

Handelskammaren i Stockholms och Uppsala län har sedan flera år drivit olika nätverk för kvinnor i näringslivet. Nyligen startades två kvinnliga nätverk för styrelsekvinnor i Stockholms och Uppsala län. Nätverket vänder sig till kvinnor som sitter i en styrelse eller är på väg in i styrelserummet och som vill utbyta erfarenheter och inspireras av varandra.

- Det finns mycket outnyttjad kompetens hos kvinnor inom näringslivet i dag. Med ett bra nätverk kan vi få fler kontaktytor och tillsammans synliggöra kandidater för styrelseuppdrag. Vi är alla drivna, mycket kompetenta kvinnor och vi kommer att bli en tillgång i styrelserummet, menar nätverksledarna Anne-Charlotte Salomonsson och Åsa Grönlund.

- Handelskammaren  arbetar för att kvinnor ska ta plats i näringslivet. Av våra 17 nätverksgrupper är sex sådana som riktar sig till affärskvinnor. När vi anordnade vår senaste styrelseutbildning var en majoritet av deltagarna kvinnor. Fler och bättre affärsnätverk kan bana väg för fler kvinnliga styrelseledamöter i näringslivet. Men staten bör hålla tassarna borta från kvoteringsverktyget. Makten över företagen måste ligga hos ägarna och inte hos staten, säger Mats Lindquist, regionchef för Handelskammaren i Uppsala län.

För mer information kan ni kontakta informationschef Andreas Åström, 073-633 55 55.