Handelskammaren säger nej till bostäder i Värtahamnen

Förslagen om bostäder i Värtan förutsätter att trafiken till och från Värtahamnen kommer att minska. Men inget tyder på det. Utvecklingen i Östersjöländerna går mycket snabbt efter EU-utvidningen. Det är nya stora marknader som öppnas för svenska företag. Stockholm har chansen att spela en viktig roll som ”gateway” till de nya marknaderna för internationella storföretag. Allt tyder på att såväl godstransporter som persontrafiken kommer att öka kraftigt mellan Stockholm och Baltikum, Ryssland och Polen, skriver Handelskammaren. Erfarenheten också visar att när bostäder byggs i närheten av störande verksamheter så kommer snabbt krav på begränsningar eller flytt. Hamnen, med lastning och lossning och tung trafik, skulle med största säkerhet att uppfattas som mycket störande av boende i området. - Värtahamnen försörjer i dag stora delar av Stockholmregionen med gods och olja och den spelar en viktig roll passagerartrafiken över Östersjön. Det finns inga realistiska alternativ till vart den verksamheten ska ta vägen. Däremot finns det gott om andra platser som lämpar sig bättre för nya bostäder, säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare i en kommentar.