Handelskammaren om Essingeleden: Tidigarelägg Förbifart Stockholm!

Efter en påkörning av en kranbåt i dag fredag stängdes Essingeleden av helt med trafikkaos som följd. Stockholms Handelskammare har länge verkat för förbättrade möjligheter att köra förbi Stockholm och kräver nu att byggandet av Förbifart Stockholm tidigareläggs. - Det som inte får hända har hänt – Stockholmstrafikens pulsåder är helt avklippt. Detta visar att vägtrafiken i Sveriges huvudstad är väldigt sårbar. Det säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare, i en kommentar. - Stockholm är en av de få storstäder som inte har ens en enda kringfartsled. De flesta större städer i Sverige och utomlands har två eller flera. Helsingfors bygger nu sin tredje ring runt staden, fortsätter Egardt. Hade Stockholm haft det hade dagens trafikkaos inte uppstått. - Essingeleden trafikeras redan i dag av dubbelt så många bilar som den är konstruerad för. Trängseln kommer bli akut när trängselskatterna införs. Den situationen är ohållbar och måste lösas. Därför kräver vi nu att staten tidigarelägger bygget av Förbifart Stockholm och omfördelar investeringsresurser så att bygget kan börja nu. Dagens situation visar att Stockholm inte har råd med mer kaos och trängsel i trafiken, avslutar Egardt. Den s.k. Förbifart Stockholm är planerad sedan länge, men enligt nuvarande planer så påbörjas bygget tidigast 2008 och färdigställande tidigast 2016. Fakta om dagens planer finns på Vägverkets hemsida www.vv.se Stockholms Handelskammare verkar för att göra Stockholm till en ännu bättre plats för företagen, och därför för bättre trafikkapacitet och nej till trängselskatter. Stockholmarna och företagen förlorar miljarder på köer redan i dag, vilket riskerar att urholka Stockholms konkurrenskraft. Högupplöst bild på Peter Egardt kan laddas med från http://www.chamber.se/se/omoss/pressbilder/