Fortsatt krångel för småföretagen med de nya föreslagna 3:12 reglerna

Den senaste i raden av så kallade 3:12-utredningar lägger idag fram sitt förslag. Det innebär en del steg framåt, men också att många problemområden kvarstår. - Förslaget kommer att föra med sig nya gränsdragningsproblem och ökar snarare komplexiteten i systemet. Det säger Ulf Franke, vice VD för Stockholms Handelskammare, i en kommentar. Positivt är förslaget att avskaffa förmögenhetsskatten. Det är den enskilt viktigaste tillväxtfrågan. På den negativa sidan återfinns finansieringen. Det blir i huvudsak de mindre företagen som får betala genom att nedsättningen av de sociala avgifterna slopas. För många företag är det visserligen positivt att en större andel av företagens totala lönesumma får räknas in i underlaget för kapitalbeskattad utdelning. Men alla företag kommer inte att gynnas. För de minsta företagen med få anställda får förslaget knappast några positiva effekter. Dessutom kvarstår komplexiteten i regelverket - och närmast förvärras. - Nu måste förmögenhetsskatten slopas. Kravet kommer inte bara från företagen Det är den andra statliga utredningen på kort tid som anser att det är nödvändigt. För ett halvår sedan framfördes detta även av Förtroendekommissionen, säger Ulf Franke - När det gäller 3:12 reglerna måste arbetet fortsätta. Det är en viktig tillväxtfråga. Och vi kan inte i längden ha ett så komplicerat system som både det nuvarande och föreslagna innebär, säger Ulf Franke.