Fortsätt avregleringen - sälj ut statens företag

Regeringen bör inrätta en speciell enhet som ska sälja ut statligt ägda företag. Det framhåller Stockholms Handelskammare i en skrivelse till regeringen och näringsdepartementet. Det är med anledning av regeringens s.k. regelutredning som Handelskammaren för fram sina krav. - Utredningen har haft till uppgift att analysera hur avregleringarna av bl.a. el-, tele- flyg-, järnvägs- och postmarknaderna har utvecklats. Effekterna har i huvudsak varit positiva, säger Jan Sandberg, Handelskammarens vice vd Det som Handelskammaren vänder sig emot är dock utredningens förslag att bygga upp en helt ny administration som ska ta hand om de många olika statliga företagen. - Det är helt fel väg att gå, säger Jan Sandberg. Inte minst regelutredningen påvisar att det är statens dubbelroll som ägare av företag och samtidig regelmakare som skapar stora problem. Det naturliga är att sälja ut de statliga företagen. För att få fart på utförsäljningen bör en speciell utförsäljningsenhet utses, enligt Handelskammaren. Den bör få till uppdrag att snarast ta fram förslag till hur statens ägarandelar i bl.a. SAS, Vattenfall, SJ och Posten kan säljas ut. Enheten bör kunna var utsedd och ha börjat förbereda utförsäljningarna redan till årsskiftet, enligt Jan Sandberg. - Jag har inga detaljerade synpunkter på hur utförsäljningen bör gå till, men jag förutsätter att medborgarna ges förmånliga villkor, framhåller Jan Sandberg.