Företagen positiva om nya jobb – Stockholm leder utvecklingen

Över hälften av landets företag planerar att öka antalet anställda fram till år 2015. Endast sex procent planerar att minska. Bland Stockholmsföretagen är siffrorna än mer positiva, 69 procent av företagen planerar en ökning. Det visar en undersökning, utförd av Skop, som presenteras i samband med dagens Stockholmsmöte. Stockholmsmötet är ett gemensamt arrangemang, mellan Stockholms stad och Stockholms Handelskammare, för att diskutera viktiga framtidsfrågor för regionen.

- Vi Stockholmsföretagare tror på en positiv utveckling för vår region och vi vill anställa fler personer. Men då krävs politiska förutsättningar för regionen att kunna växa. Vi behöver en fungerande infrastruktur, som också klarar en halv miljon människor till. Vi behöver en högre takt i bostadsbyggandet och utbildningar som är mer anpassade till företagens behov. Om företagen ska kunna anställa fler personer måste också regionen kunna attrahera dem att bosätta sig här.

Det säger Jens Spendrup, ordförande för Stockholms Handelskammare, med i samband med Stockholmsmötet 2009.

- Stockholmsmötet är viktigt eftersom det ger oss i näringslivet en chans att diskutera viktiga framtidsfrågor med stadens politiska företrädare över blockgränserna. Vi är alla överens om att vi vill ha ett Stockholm i världsklass. Men det krävs också offensiva politiska beslut för att förverkliga visionen.

Mer information: Andreas Krohn, Informationschef Stockholms Handelskammare, 0703-51 32 22

Undersökningsresultatet
Frågan som ställdes i undersökningen är: "Kommer antalet anställda i Ditt företag att öka, minska eller vara oförändrat år 2015."

I landet som helhet svarar 54 % öka, 40 % oförändrat och 6 % minska. Nedbrutet till Stockholms län blir svaret: 69 % svarar öka, 26 % oförändrat och 5 % minska.

Om undersökningen
Skop har på uppdrag av Stockholms Handelskammare gjort en intervjuundersökning bland drygt 1.000 svenska företag med minst en anställd. Intervjuerna gjordes med företagaren/företagsledaren. Undersökningen genomfördes mellan den 14 och 28 maj 2009.

Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se