Förenklad andrahandsuthyrning ger fler bostadstillfällen

Stockholms län har de senaste åren växt med två fullsatta SL-bussar varje dag. Detta har spätt på bostadsbristen och som ett sätt att lindra problematiken har Stockholms Handelskammare varit pådrivande för att förenkla andrahandsuthyrningen. Beräkningar visar att reformen kan skapa tusentals nya bostadstillfällen.

- Bostadsmarknaden utgör i dag ett allvarligt tillväxthinder för storstadsregionerna. Det är därför positivt att en artikel i Svenska Dagbladet visar att utbudet av andrahandsbostäder på Blocket ökat med nästan 30 procent i Stockholm. De nya reglerna för andrahandsuthyrning har varit i kraft en mycket kort tid, men om den här utvecklingen fortsätter är det en stor framgång.

Det säger Maria Rankka, VD för Stockholms Handelskammare.

- Den statistik som Blocket redovisar pekar entydigt mot att reformen fyller sitt syfte. Fler lägenheter kommer ut på marknaden och en tidigare svart hyressektor kan bli laglig. Detta är en viktig signal till ansvariga politiker att gå vidare med andra reformer för en friare bostadsmarknad. Förenklad andrahandsuthyrning är ett viktigt steg, men det krävs mycket mer för en fungerande bostadsmarknad i huvudstadsregionen, avslutar Maria Rankka.

För mer information kontakta Stockholms Handelskammares kommunikationschef Andreas Åström 073-633 55 55.

Stockholms Handelskammare är den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms- och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra 2 400 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Läs mer om Stockholms Handelskammare www.chamber.se.