Entreprenörskap och företagande ger moderna städer med blomstrande kulturliv

Städer som varit framgångsrika i sin urbanisering har öppnat vägen genom att satsa på handel, entreprenörskap och tillväxt. Detta drar i sin tur till sig de kreativa människor som krävs i dagens informationsbaserade ekonomi. Dessa städer utvecklar också ett blomstrande kulturliv. Kulturskapare är ofta själva entreprenörer och trivs därmed bra i städer som erbjuder goda förutsättningar för företagande.

Det visas med såväl nationella som internationella exempel i rapporten "Kreativitet och konkurrenskraft - en kritisk granskning av rådande teorier om urban utveckling" som presenteras av Stockholms Handelskammare i dag.

- De politiker som vill ha en modern stad, med blomstrande kulturliv och kreativa människor, ska satsa på företagande och entreprenörskap. Historien visar att städer som är kända för sitt kulturliv står på en solid grund av god ekonomisk utveckling. Det sambandet håller än i dag, säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare, som slutsats av rapporten.

- Utbytet mellan kultur och näringslivet har goda förutsättningar att öka i Sverige. I dag är sponsring av kultur i praktiken belagd med en straffskatt eftersom skattereglerna är omoderna. Tyvärr har inte regeringen prioriterat att ta tag i den frågan. Det är synd och en stor förlust för kulturen, avslutar Egardt.

Författare till rapporten är Johnny Munkhammar, VD för Munkhammar Advisory och Nima Sanandaji, VD för tankesmedjan Captus.

Hela rapporten finns på: http://www.chamber.se/filearchive/1/13686/Rapport_2008_2_Urban_Utveckling_web.pdf

Mer information: Andreas Krohn, Informationschef, 070-3513222.

Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se