Ytterligare siffror bifogas som PDF.

Efter coronautbrottet: Dramatisk ökning av antalet nyinskrivna arbetssökande

Trycket mot Arbetsförmedlingen har ökat dramatiskt under perioden för coronautbrottet.

Mellan 1 mars och 22 mars har antalet nyinskrivna arbetssökande ökat med 61 procent i Sverige och 78 procent i Stockholms län jämfört med samma period förra året.

- Det har tagit tvärstopp i flera branscher och det slår snabbt igenom i form av klart fler människor som behöver söka ett nytt jobb. Därför kommer det bli oerhört viktigt att hitta reformer som lägger grunden för en snabb återhämtning efter krisen så att det finns jobb att söka, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare.

28 859 nya arbetssökande registrerades i Sverige mellan 1 mars och 22 mars. Det är en uppgång med 61 procent jämfört med i fjol, då 17 873 personer registrerade sig som arbetssökande.

Motsvarande siffror för Stockholms län är 7 512 i år, jämfört med 4 214 i fjol - vilket är en ökning med 78 procent.

Om endast vecka 10 (16-22 mars) år 2020 jämförs med vecka 10 år 2019 så är ökningen hela 184 procent för Sverige.

- Ökningen är markant och tyvärr talar mycket för att utvecklingen kommer se ut på ungefär samma sätt även framåt, eftersom exempelvis hotell, restaurang och detaljhandel tappar betydande delar av sina intäkter, säger Stefan Westerberg.

Stockholms Handelskammare föreslog nyligen att regeringen bör tillsätta en kommission av samma sort som “Lindbeckkommission” på 90-talet, som snabbt levererade reformer för att ta Sverige ur den ekonomiska krisen.

- Vi tror att en sådan coronakommission, där näringslivet bör vara med och bidra, är en bra modell för att identifiera de politiska reformer som stakar ut vägen till en snabbare återhämtning och öppnar dörrar för de som nu under krisen tvingas bort från arbetsmarknaden, säger Stefan Westerberg.