Dra tillbaka 3:12-förslaget

Lagrådets kraftfulla underkännande av regeringens förslag till förändringar i de så kallade 3:12-reglerna var väntat. Stockholms Handelskammare har varit del av en massiv kör av remissinstanser som pekat på förslagets svagheter. Att lagrådet bekräftar att förslaget är illa genomarbetat och dess konsekvenser otillräckligt genomlysta visar att förslaget nu måste dras tillbaka.

- För huvudstadsregionen är det positivt att en illa genomlyst och för vårt näringsliv destruktiv regelförändring av allt att döma går i papperskorgen. Att många har möjlighet att bli delägare i de företag där de arbetar eller att starta företag tillsammans med andra är av stor betydelse, säger Handelskammarens policychef Fredrik Johansson.

Stockholms Handelskammare efterlyser en skattepolitik som siktar på att uppmuntra arbete och studier, men också privat kapitalbildning och riskkapitalförsörjning. Sverige behöver konkurrenskraftiga regler inte bara kring ägandet i fåmansbolag, utan också kring exempelvis personaloptioner.

- Förhoppningsvis uppfattar regeringen detta också som en signal om att ta tag i de bakomliggande orsakerna till de allt mer svårbegripliga 3:12-reglerna. Sverige har idag världens högsta marginalskatter. Om dessa sänktes till mer normala nivåer skulle en del av den här problematiken försvinna, avslutar Fredrik Johansson.

Stockholms Handelskammares remissvar angående det ursprungliga förslaget går att läsa på www.chamber.se.

Pressbilder på Fredrik Johansson finns på http://www.chamber.se/filearchive/4/41703/FredrikJohansson.jpg.

Kontakta Andreas Åström, kommunikationschef på Stockholms Handelskammare, för mer information 073-633 55 55.

Stockholms Handelskammare är den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms- och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra 2 400 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Läs mer om Stockholms Handelskammare www.chamber.se.