Dokusåpan om trängselskatten i Stockholm fortsätter

- Dokusåpan om trängselskatten i Stockholm fortsätter efter Kammarrättens svårbegripliga utslag om att Vägverkets upphandling inte strider mot Lagen om Offentlig Upphandling. Slutet på såpan lär vi dock inte ha sett än. Jag utgår från att CombiTech kommer att överklaga domen till Regeringsrätten, att rätten ger prövningstillstånd och att Vägverket under tiden förbjuds att förbereda införandet av trängselskatten, säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare i en kommentar till domen i dag. - Kammarrätten verkar i sin dom inte ens ha läst Länsrättens tidigare utslag, vilket är den sakprövning rätten är förpliktad att göra. I Länsrättens domslut står " Redan genom att fortsätta upphandlingen med endast två anbudsgivare…har man (dvs Vägverket) brutit mot en skall-regel." Detta kommenteras inte ens i Kammarrättens dom. - Kammarrätten har tidigare fått en rejäl knäpp på näsan av Regeringsrätten för sitt sätt att tolka Lagen om Offentlig Upphandling. Efter att ha läst dagens domslut finns det anledning för fler rejäla näsknäppar, säger Peter Egardt.