Det behövs nya ekonomiska resurser – trängselskatt kommer inte att hjälpa

Regeringen har tillsatt en förhandlingsman, Carl Cederschiöld, för att utreda en trafiklösning för Stockholm. Stockholms Handelskammare är i grunden positiv till detta. Planerna på ett återinförande av trängselskatten bör dock läggas i papperskorgen med detsamma. - Det är glädjande att regeringen sätter frågan om Stockholms infrastruktur högt upp på dagordningen. För att fortsätta utvecklas som Sveriges tillväxtmotor är Stockholmsregionen i akut behov av nya investeringar i infrastruktur. En västlig och en östlig förbifart tillsammans med ökad spårkapacitet genom Stockholm är en förutsättning för att regionen ska kunna växa på sikt. - Infrastrukturminister Åsa Torstensson har före valet uttalat att kommunerna runt Stockholm borde folkomrösta om trängselskatten och folkviljan skulle fälla utslaget. Det blev en klar majoritet som röstade nej. Skulle den gamla trängselskatten, om än i lite modifierad form, återinföras nu blir Åsa Torstenssons svek lika stort som tidigare Göran Perssons och Annika Billströms. Det säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare, med anledning av direktiven till Carl Cederschiöld som regeringens förhandlingsman för Stockholms infrastruktur. - Regeringen kan dock omedelbart lägga idéer om den trängselskatt som fanns under Stockholmsförsöket i papperskorgen. Trängselskatt med den utformningen ger ett överskott på max 100 miljoner kronor per år. Det skulle innebära att regionen måste vänta 500 år på att en trängselskatt ska finansiera de nödvändiga trafiklösningarna. – Regionen behöver investeringar i storleksordningen 50-60 miljarder kronor. Det är mycket pengar och därför är det viktigt att regeringen ekonomiskt prioriterar detta, och också är öppen för olika typer av finansieringsalternativ, som tex så kallade PPP-lösningar. Bättre finansieringslösningar gör projekten billigare och att de snabbare kan genomföras, avsluta Egardt. Om Stockholms Handelskammare Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se