Coronakrisen: Så har antalet nyinskrivna hos Arbetsförmedlingen ökat - län för län

Antalet nyinskrivna hos Arbetsförmedlingen ökar dramatiskt i alla Sveriges län under perioden för coronakrisen jämfört med samma tidsperiod i fjol.

Högst är ökningstakten på Gotland (234 procent) och i Stockholm (215 procent) samtidigt som Västernorrland (87 procent) noteras för den lägsta uppgången.

Den statistik som Arbetsförmedlingen släppte under gårdagen visar att totalt 65 562 personer skrivit in sig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen under vecka 12, 13, 14 och 15.

Stockholms Handelskammare har analyserat statistiken på länsnivå.

Störst andel, 30,1 procent, av de nyinskrivna arbetslösa kommer från Stockholms län före Västra Götaland, 17,1 procent, och Skåne, 13,3 procent.

Gotlands andel av de nyinskrivna är endast 0,5 procent av den totala volymen, men samtidigt är ökningstakten jämfört med samma veckor i fjol högst i landet med 234 procent.

Lägst ökningstakt noteras i Västernorrland med 87 procent fler nyinskrivna jämfört med motsvarande veckor 2019.

- Det är tydligt att ingen kommer undan coronakrisens effekter och alla län har redan väldigt dramatiska och kännbara ökningar. Det är därför det kommer vara så otroligt viktigt att regeringen lägger ordentligt med krut på att rädda företag och jobb. Ska de som nu finns hos Arbetsförmedlingen kunna hitta nya jobb bortom den akuta krisen så måste företagen överleva så att det finns jobb att söka, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare ser positivt på gårdagens regeringsbesked om förbättrade villkor för korttidspermitteringar, men menar att det inte kommer att räcka.

- Vi bedömer att regeringen behöver förbereda sig för investeringar på omkring 400 miljarder kronor och om det blir nödvändigt gå in med likvida stöd för förlorade intäkter till drabbade företag. Att misslyckas och få kanske 500 000 fler arbetslösa och en utslagning av företag riskerar att bli betydligt dyrare över tid och komma med väldigt negativa sociala konsekvenser, säger Stefan Westerberg.

Siffror för alla län bifogas som PDF.