Utvecklingen i samtliga svenska kommuner bifogas i PDF-dokument.

Coronakrisen: 120 kommuner har minst dubblerat inskrivningstakten till Arbetsförmedlingen

Mellan vecka 10 och vecka 16 ökade takten på nyinskrivna hos Arbetsförmedlingen med mer än 100 procent i 120 svenska kommuner jämfört med samma period föregående år.

Endast en kommun, Norsjö i Västerbotten, redovisade lägre nivå av nyinskrivna jämfört med i fjol.

- Coronakrisen har slagit snabbt och brett på ett sätt som i princip inte skonar någon del av landet. Därför krävs också större insatser för att freda de företag som kan var vägen tillbaka när smittan lägger sig, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare.

Stockholms Handelskammare har analyserat data från Arbetsförmedlingen för att kunna redovisa inskrivningstakten hos Arbetsförmedlingen under coronakriset, i detta fall en tidsperiod mellan vecka 10 och vecka 16 i år jämfört med motsvarande period föregående år.

Högst ökningstakt märks hos mindre kommuner som Åre (496%), Vadstena (373%) och Älvdalen (269%).

I Stockholms län noteras att Sigtuna (228%), Lidingö (215%) och Nacka (211%) har högst ökningstakt.

Sammantaget har totalt 120 kommuner en ökning som ligger på över 100 procent och genomsnittet i hela landet landar på 111 procents ökningstakt.

- Den stora bilden är glasklar: Om man tittar län för län så ser man att det egentligen är riktigt illa i alla delar av landet och ingen är direkt förskonad. Vi bedömer att regeringens insatser så här långt inte räcker till och det behövs en större beredskap i form av en kostnadsram på omkring 400 miljarder kronor som kan användas specifikt för att understödja företag och jobb, säger Stefan Westerberg.

Endast en kommun redovisar en lägre nivå på nyinskrivningarna jämfört med i fjol och det är västerbottniska Norsjö där 23 personer skrivit in sig i år, jämfört med 25 under samma period föregående år. Det innebär en marginell minskning på 8 procent.

- Vår förhoppning är att regeringen inser att bakom dessa nyinskrivna finns det människor som har ett stort behov av komma tillbaka till arbetsmarknaden så snabbt det bara går när krisen lagt sig. Då krävs större satsningar så att företagen överlever och kan anställa när läget normaliseras igen. I annat fall blir det otroligt besvärligt, säger Stefan Westerberg.

Siffror för inskrivning hos Arbetsförmedlingen, kommun för kommun, bifogas som PDF.