ChamberSign byter ägare

ChamberSign förvärvas av CSign Intressenter, ett ägarkonsortium som tillför bolaget breddad kompetens vad gäller såväl affärsutveckling och teknik, liksom ökade finansiella resurser. I detta ingår bland annat ledningen i bolaget.

ChamberSigns historia
ChamberSign startades 2001 av Stockholms Handelskammare för att agera oberoende tredje part vid elektronisk affärskommunikation och i syfte att öka medlemmarnas möjlighet att göra affärer över Internet på ett tekniskt och juridiskt säkert sätt. Sedan starten har tredjepartstjänsten utökats med kraftfulla webbaserade verktyg för signering av bland annat elektroniska anbud och avtal. ChamberSign har idag ett stort antal kunder inom såväl offentlig som privat sektor.

Vad innebär ägarbytet?

Ägarbytet innebär att ChamberSigns kunder och partners får tillgång till ett breddat utbud av e-tjänster och integrationsverktyg som inte varit möjliga att tillhandahålla. Samtidigt kommer tjänsterna och verktygen att tillhandahållas med den höga tillförlitlighet som kommer av att ha ett notariat hos Stockholms Handelskammare som oberoende tredje part. Handelskammarens engagemang kommer med detta begränsas till att tillhandahålla tredjepartsnotariet.

Tredjepartsnotariatet kvar hos Stockholms Handelskammare
Det oberoende tredjepartsnotariatet innehåller transaktionskvitton över de signeringar som genomförs i verktygen och tjänsterna och är en viktig del i verksamheten. ChamberSign kommer inledningsvis att fortsätta deponera dessa notariatskvitton hos Stockholms Handelskammare och kommer även söka andra oberoende tredjeparter i syfte att stärka modellen ytterligare.

För mer information kontakta Stockholms Handelskammares VD Maria Rankka, 08-555 100 42.

Stockholms Handelskammare är en näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se