Byggbranschen försämras kraftigt i Stockholm

Stockholms Handelskammare konstaterar att konjunkturen i Stockholms län nu växer försiktigt igen.  Konjunkturindikatorn för länet går från 0 till 4 under årets första kvartal. Byggbranschen däremot utvecklar sig mycket negativt och befinner sig på den lägsta noteringen sedan 2003.

- Trots global oro är läget i huvudstadsregionen bättre än rikssnittet tack vare vårt diversifierade näringsliv. Men det är oroande att byggbranschen sackar efter i Stockholm. Huvudstadsregionen växer med två fullsatta SL-bussar varje dag och om takten på bostadsbyggandet försämras så riskerar det att slå hårt mot hela länet.

Det säger Johan Treschow, ekonomisk analytiker på Stockholms Handelskammare.

- Stockholms befolkningstillväxt måste hanteras genom ökade statliga investeringar i huvudstadsregionen. Exempelvis behövs det statlig medfinansiering för att bygga ut tunnelbanan till Nacka, Nya Karolinska och Täby, avslutar Johan Treschow.

Rapportens huvudpunkter:

* Stockholms näringsliv växer försiktigt igen. Konjunkturindikatorn för Stockholms län ökar från 0 till 4 under årets första kvartal. Konjunkturindikatorn för hela landet ökar från -3 till-1.

* Arbetsmarknaden försämras fortsatt i Stockholmsregionen, om än i långsammare takt än kvartalet före. Antalet anställda minskar i samtliga branscher, särskilt i byggindustrin, följt av IT-branschen och handeln med motorfordon.

* IT-branschen och livsmedelshandeln är de branscher som under kvartalet växer tydligast i Stockholms län. Byggindustrin minskar däremot kraftigt och är den bransch som tynger konjunkturen mest.

Hela Stockholmsbarometern finns på www.chamber.se/stockholmsbarometern

Pressbilder på Johan Treschow finns på http://www.chamber.se/pressbilder-ny.aspx

Kontakta Andreas Åström, kommunikationschef på Stockholms Handelskammare, för mer information 073-633 55 55.

Om Stockholmsbarometern

Stockholmsbarometern tas fram av Konjunkturinstitutet på uppdrag av Stockholms Handelskammare. Materialet bygger på den rikstäckande Konjunkturbarometern, från vilken svaren för Stockholms län har brutits ut och bearbetats. Stockholms Handelskammare tolkar och analyserar resultatet. Stockholmsbarometern ges ut varje kvartal med siffror från första kvartalet år 2000.

Stockholms Handelskammare är den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms- och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra 2 400 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Läs mer om Stockholms Handelskammare www.chamber.se.