Bygg ut tunnelbanan till Norrort

Huvudstadsregionen är landets tillväxtmotor och växer med två SL-bussar varje dag. Trafiksystemet som redan är överbelastat ska därmed frakta hundratusentals nya resenärer. Det kräver nya satsningar på kapacitetsstark kollektivtrafik. En ny rapport av Stockholms Handelskammare, som tagits fram av konsultföretaget WSP, visar att utbyggd tunnelbana till Norra stationsområdet och vidare till Täby blir billigare och bättre än den tänkta kombinationen spårväg och pendeltåg.

- Längre tunnelbana ger kortare bilköer. Tunnelbanealternativet ger kortare restider och bättre tillgänglighet för hela nordostsektorn. Dessutom blir det billigare. Om vi ska klara klimatmålen och hålla biltrafiken i schack måste tunnelbanenätet byggas ut. SL behöver nu fatta rätt beslut om den kollektivtrafiklösning som ger bäst förutsättningar för huvudstadsregionens framtida utveckling, det säger Anna Wersäll, tf analyschef vid Stockholms Handelskammare.

Läs rapporten på www.chamber.se

För mer information kontakta Andreas Åström, kommunikationschef Stockholms Handelskammare, 0736-33 55 55.

Stockholms Handelskammare är en näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se