Bygg Österleden med privata pengar

Huvudstadsregionen tillhör för närvarande en av Europas snabbast växande storstäder där högnivåscenariot för befolkningstillväxten hela tiden överträffas av verkligheten. Alternativa finansieringsformer och nya sätt att organisera infrastrukturprojekt kan ge tydligare drivkrafter att snabba upp projekt samt möjlighet att inleda dem när behoven uppstår.

Vid ett frukostmöte på Handelskammaren på tisdagen diskuterades en ny rapport ” Effektivare transportinfrastruktur”, om organisering av och rollfördelning i infrastrukturutbyggnad.

- Tidsaspekten i infrastrukturprojekt är viktig dels för att vi ska kunna sjösätta projekt när behoven uppstår och dels för att nyttja resurserna så effektivt som möjligt. Österleden är ett projekt där regeringen bör öppna för alternativa lösningar för både organisation och finansiering, något som jag tror ligger i linje med en ansvarsfull hantering av våra gemensamma medel.

Det säger Fredrik Johansson, chef för policy och analys på Stockholms Handelskammare.

- I USA och England där man har använt sig av alternativ finansiering och organisation av infrastrukturprojekt har utvärderingar från kongressen och engelska statsrevisorer pekat på tydliga effektivitetsvinster, avslutar Fredrik Johansson.

Rapportens huvudpunkter:

• Ökad användning av modeller för förstärkt privat finansiering av infrastrukturprojekt kan stärka kostnadseffektiviteten.
  • Regeringen bör utreda om vi kan skapa möjligheter att hämta in alternativ finansiering av väg- och järnvägsprojekt genom lokala skatter eller avgifter. Något som förekommer i andra länder och leder till en lokal mobilisering kring projekt med positiva effekter i form av näringslivsutveckling och bra lösningar för nya bostäder och lokaler.
  • Teknologi i kombination med organisatoriska och politiska förändringar ställer krav på en ny roll för staten vad gäller ägande och drift.

Hela rapporten finns på www.chamber.se

Pressbilder på Fredrik Johansson finns på http://www.chamber.se/pressbilder-ny.aspx

Kontakta Andreas Åström, kommunikationschef på Stockholms Handelskammare, för mer information 073-633 55 55.

Stockholms Handelskammare är sedan 1902 den ledande organisationen för företag och företagare i huvudstadsregionen som omfattar Stockholms- och Uppsala län. Vår verksamhet spänner från det lokala till det internationella planet och vi är engagerade i allt som kan förbättra företagens villkor; från bostadsmarknaden i regionen till internationell frihandel. Vi är en populär mötesplats för våra 2 400 medlemsföretag som har en halv miljon anställda. Handelskammaren är också en betrodd tredjepart med ett av världens ledande skiljedomsinstitut. Läs mer om Handelskammaren på www.chamber.se