Bokriskommittén: Ny vision för bostadspolitiken

Bokriskommittén: Ny vision för bostadspolitiken

Bostadsmarknaden har utretts många gånger under de senaste 40 åren och behoven av att skapa en bättre fungerande marknad är stora. På Bokriskommitténs första seminarium den 22 januari kommer professor Assar Lindbeck och utredaren Per-Anders Bergendahl att ge sin syn på frågan.

Assar Lindbeck har studerat bostadsmarknaden och problemen med regleringarna återkommande sedan 1960-talet. Per-Anders Bergendahl har också arbetat med bostadsmarknadernas funktionssätt under många år, senast på Bostadskreditnämnden. Per-Anders ledde också nyligen Hyresbostadsutredningen som presenterade sitt slutbetänkande för ett drygt år sedan. Utredningen ger nya perspektiv och jämförelser bl.a. med bostadsmarknaden i Tyskland.

I samband med seminariet presenterar även Bokriskommitténs ordförande Klas Eklund en ny framtidsvision för bostadspolitiken.

Tid: Onsdag den 22 januari kl 10:00-12.00
Plats: Mannheimer Swartling, Norrlandsgatan 21

Om Bokriskommittén
Fastighetsägarna Sverige och handelskamrarna i Sveriges tre storstadsregioner – Stockholms Handelskammare, Västsvenska Handelskammaren och Sydsvenska Handelskammaren – utsåg den 9 september 2013 den fristående Bokriskommittén under ledning av Klas Eklund, seniorekonom SEB.

Kommittén har i uppdrag att presentera konkreta förslag på reformer som kan få den svenska bostadsmarknaden i allmänhet och hyresbostadsmarknaden i synnerhet att fungera bättre.

Läs mer om dess ledamöter och uppdrag här