Billström låter tillväxten flyga iväg

- Ett beslut om att lägga ner Bromma flygplats skulle vara mycket olyckligt. Bromma är en omistlig del i en region som vill utvecklas och generera tillväxt och nya arbetstillfällen. Stockholm som huvudstad behöver en citynära flygplats för att klara sig i den globala konkurrensen om företag. Det säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare, som kommentar till förslaget i Stockholms stads kommunstyrelse om att lägga ner Bromma Flygplats. - Det är knappt två veckor sedan Stockholms Stad och Handelskammaren kom överens om en aktionsplan för tillväxt och utveckling. Det är uppseendeväckande att Annika Billström nu medverkar till ett beslut som – när det genomförs –direkt skadar Stockholms tillväxtkraft. - Näringslivets engagemang för att behålla Bromma har sin utgångspunkt i den viktiga funktion flygplatsen har som komplement till Arlanda, i första hand när det gäller affärsflyget dvs. trafiken med mindre plan som transporterar nyckelpersoner på företagen. Stockholm är central för bl.a. landets ledande industriella och finansiella företag. - Nya bostäder behövs för att tillvarata tillväxten i Stockholm, men det gör också Bromma flygplats. Politikerna i Stadshuset borde i stället överväga andra platser att bygga bostäder. De flesta är överens om att det behövs förbättrade tillväxtmöjligheter för regionen - inte försämrade. Om Stockholms Handelskammare Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. www.chamber.se