Bättre möjligheter till rådgivning för svenska företag på internationella marknader

Ett nära samarbete mellan Handelskamrarna och Exportrådet ger större möjligheter att hjälpa svenska företag på utlandsmarknaderna.

Handelskamrarna i Svenska Handelskammarförbundet och Sveriges Exportråd manifesterar nu sitt samarbete för att kunna erbjuda ännu bättre support till svenska företag i deras internationella affärer.

Hjälpen ges i form av riktade insatser för företagens kompetensutveckling, rådgivning, upplysningar om affärsmöjligheter utomlands, seminarier om utländska marknader och aktiviteter som syftar till att hitta nya partners för svenska företag.

Handelskamrarnas breda förankring i det regionala näringslivet, kombinerat med Exportrådets närvaro på plats i utlandet, gör det enklare för företagen att få kvalificerad experthjälp.

- Handelskamrarna har länge arbetat med att hjälpa företag som är intresserade av att göra internationella affärer. I och med samarbetet med Exportrådet kommer vi nu att kunna stötta de svenska företagen ännu bättre." säger Peter Egardt, vd för Svenska Handelskammarförbundet och vd för Stockholms Handelskammare.

- Tillsammans med Handelskamrarna kan vi nå ännu fler företag och gemensamt bidra till att de gör lönsamma affärer som stärker deras internationella konkurrenskraft" säger Ulf Berg, vd för Exportrådet.

För ytterligare information kontakta:

Handelskamrarna: Anders Lundwall, Stockholms Handelskammare (tel 070-398 54 96, 08-555 100 00) eller din regionala Handelskammare www.cci.se

Exportrådet: Anders Wenström, Public Affairs, (tel 08-588 66 104) eller någon av Exportrådets regionala exportrådgivare www.swedishtrade.se