Allt fler kluster i Stockholm

I nya numret av Handelskammartidningen kan ni läsa att Stockholm allt mer liknar internationella storstäder. Ett tecken är att kluster dyker upp. Butiker och verksamheter i samma bransch samlas på samma gata och i samma kvarter. På en gata trängs bröllopsbutikerna, på en annan optikerna och i ett område ligger bilhandlarna vägg i vägg. Och Stockholm har fått sitt eget Chinatown. Kineskrogar, butiker med asiatisk mat och resebyråer inriktade på Asien har flockats i kvarteren kring Olof Palmes gata.

Inom handeln har man insett att konsumenterna har ont om tid. I ett kluster kan man gå runt och jämföra och sedan fatta ett snabbt köpbeslut. Konsumenterna hoppas att konkurrensen pressar priserna.

Men Stockholms kluster handlar inte bara om butiker. Det är IT-klustret i Kista ett bevis på med sina ofattbara 4 282 företag och 63 894 anställda. Styrkan i Kista är att det kryllar av kompetens, här har Sveriges IT-grädda samlats, en förutsättning för att nå ut i världen.

- Det värsta är över, säger SEB:s chefsekonom Robert Bergqvist om finanskrisen. I det nya numret av Handelskammartidningen ger åtta ekonomiska experter sin syn på läget. Och gemensamt för alla är att det finns en svag optimism.

"En stark lobbygrupp, bestående av ett gäng gubbar som inte kunnat sluta leka med sina märklintåg, vill göra Stockholms gator till sin lekstuga".

Det skriver Anna Wersäll, chef för regional näringspolitik på Stockholms Handelskammare, med anledning av beslutet att bygga en ny spårvägslinje i City. Hon menar att planeringen av den framtida kollektivtrafiken styrs av politisk populism och att det vore bättre för stockholmarna om tunnelbanan byggdes ut.

Nya numret av Handelskammartidningen bifogas som pdf.

För mer information tala med Andreas Åström,  08-555 100 01.