Äntligen ett förslag om genomförande av PSI-direktivet

Stockholms Handelskammare har länge drivit frågan om vidareutnyttjande av information från den offentliga sektorn och krävt ett genomförande av det så kallade PSI-direktivet (Public Sector Information) i Sverige. Häromdagen lämnade Finansdepartementet ett förslag till hur PSI-direktivet ska genomföras i Sverige.

- Det är glädjande att regeringen nu presenterar ett förslag till genomförande av direktivet i Sverige. Vi har en oacceptabel situation där statliga myndigheter konkurrerar med privata företag bara för att de har tillgång till offentlig information. Genom införandet av direktivet frigörs information av hög kvalitet som kan användas av privata företag och förhoppningsvis upphör myndigheter att bedriva otillbörlig konkurrens. Nu öppnar sig en mångmiljonmarknad för kreativa tjänsteföretag, säger Peter Egardt, vd på Stockholms Handelskammare.

- Det är fortfarande oklart vilka organisationer som omfattas av direktivet och vilka avgifter som ska gälla. Mats Odell måste därför visa ett tydligt ledarskap gentemot myndigheterna och skyndsamt leverera ett svar. Vägledande bör vara att regeringen två gånger har ställt sig bakom OECD:s PSI-principer som är tydligare när det gäller exempelvis frågan om avgifter, anser Egardt.

- En ny lag löser inte alla problem. Handelskammarens e-förvaltningsundersökning visade på stor okunnighet bland kommuner om PSI-direktivet. Regeringen måste ta detta på allvar och initiera ett mer praktiskt inriktat arbete, menar Fredrik Sand, Handelskammarens IT-expert.

Mer information: Andreas Åström, informationschef, 073-633 55 55.

www.chamber.se/psi kan ni läsa mer om Handelskammarens arbete med tillgången till offentlig information.

En länk till regeringens promemoria i ärendet bifogas http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/132677

Fakta om PSI-direktivet

EU:s PSI-direktiv, Public Sector Information, har som syfte att öka tillgängligheten till myndigheters handlingar. Företag inom informationssektorn ska kunna använda offentlig information för att skapa nya informationsprodukter och tjänster. Utgångspunkten är att öka tillväxten och konkurrenskraften inom näringslivet, främst informationsindustrin.

Det kan handla om affärsinformation, geografisk information, väderinformation, men också om utbildning och sociala frågor, kort sagt produkter och tjänster med digitalt innehåll.