Åter stark jobbtillväxt i Stockholm

Stockholms Handelskammare konstaterar att konjunkturen i Stockholms län växer mycket starkt. Konjunkturindikatorn för andra kvartalet 2010 stärks från 22 till 30. Situationen för näringslivet fortsätter att stabiliseras och ekonomin visar tydlig tillväxt. Det tydligaste trendbrottet är att företagen nu ökar antalet anställda för första gången sedan 2008.

- Tack vare de skattesänkningar som har genomförts har den disponibla inkomsten ökat och bidragit till den konsumtionsledda tillväxt vi nu ser. Det är viktigt att politiken fortsätter att hålla en stadig kurs och inte genomför skattehöjningar som kan lägga krokben för den ekonomiska återhämtning vi nu ser.

Det säger Johan Treschow, ekonomisk analytiker vid Stockholms Handelskammare.

- Arbete övervinner allt. Därför är det glädjande att företagen i Stockholm nu ökar antalet anställda för första gången sedan 2008. De flesta kurvorna pekar spikrakt uppåt. En fortsatt ökad efterfrågan på tjänster och bilar visar att framtidstron är stark i Stockholm, avslutar Johan Treschow.

Rapportens huvudpunkter:

* Stockholmskonjunkturen fortsätter att förbätt­ras. Konjunkturindikatorn för Stockholms län ökar från 22 till 30 under årets andra kvartal. Situationen för näringslivet stabiliseras fort­satt och ekonomin växer starkt, om än från låga nivåer. Konjunkturindikatorn för hela landet ökar från 14 till 26.

* Arbetsmarknaden i Stockholm ökar under andra kvartalet, vilket sker för första gången sedan år 2008. Under tredje kvartalet förvän­tas en kraftig tillväxt av nya jobb. Nya arbetstillfällen skapas främst i byggindustrin, data­branschen och handeln med motorfordon.

* I takt med att nyanställningar tar fart och antalet anställda ökar, stiger också problemen med att få tag i rätt kompetens och arbets­kraft. Brist på arbetskraft förhindrar företag att matcha den ökade efterfrågan, vilket dämpar tillväxten. Det är särskilt företag i byggindustrin, databranschen och privata tjänstenäringar som drabbas.

* Handeln med bilar fortsätter att växa kraftigt under årets andra kvartal. Efter att ha varit en av de hårdast drabbade branscherna under konjunkturnedgången har återhämt­ningen varit påtaglig. Försäljningsvolym, inköp av varor och antalet anställda ökar kraftigt och utsikterna framöver ser oföränd­rat positiva ut.

Hela Stockholmsbarometern finns på: www.chamber.se/stockholmsbarometern

Pressbild på Johan Treschow finns på: www.chamber.se/pressrum

Kontakta Andreas Åström, informationschef vid Stockholms Handelskammare, för mer information 073-633 55 55.

Om Stockholmsbarometern
Stockholmsbarometern tas fram av Konjunkturinstitutet på uppdrag av Stockholms Handelskammare. Materialet bygger på den rikstäckande Konjunkturbarometern, från vilken svaren för Stockholms län har brutits ut och bearbetats. Stockholms Handelskammare tolkar och analyserar resultatet. Stockholmsbarometern ges ut varje kvartal med siffror från första kvartalet år 2000.

Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se