Årets Stockholmspris till Street

Årets Stockholmspris som delas ut av prinsessan Christina Fru Magnuson går till marknads- och mötesplatsen Street vid Hornstull. Priset delas ut på Stockholms Handelskammares årsmöte. - Street har på ett påtagligt sätt bidragit till att göra Horntullsområdet mer kulturellt levande. John Higsons entreprenörskap och engagemang har givit Stockholmarna en ny attraktion och turisterna ytterligare ett skäl att besöka staden. Det säger Stockholmsprisets juryordförande Peter Egardt i en kommentar till årets pristagare. Juryns motivering lyder: Stockholmspriset till bästa förbättringen av Stockholms stadsmiljö går i år till marknads- och mötesplatsen Street vid Hornstull. Visionären John Higson har, tillsammans med sina hängivna medarbetare, visat hur en hel stadsdel kan utvecklas genom fantasi, engagemang och samarbete. Street har inte bara givit Stockholms kreatörer en marknadsplats, utan Stockholm har fått ytterligare en framsida och stockholmarna ett nytt flanörstråk. Med sin kombination av etik och entreprenörskap har John Higson, som tidigare tagit initiativet till Bondens egen marknad på Katarina Bangata, också skapat ett nätverk med betydelse för den svenska landsbygden. Juryn för Stockholmspriset vill också peka på det inspirerande sätt på vilket de gamla garagen vid Bergsunds strand omvandlats. Stora och synliga åtgärder, som fasadens frejdiga mosaik, har kombinerats med små, smarta förändringar av interiören som rimmar med verksamhetens förening av professionalism och altruism. Viktigast av allt är emellertid det folkliv som Street tillfört området. Stockholmspriset premierar i år därmed det slag av initiativ som en levande storstad aldrig klarar sig utan. Om Stockholmspriset: Stockholmspriset delas ut av Stockholms Handelskammare och belönar ett projekt som bidragit till att förbättra stadsmiljön i Stockholm med förorter. Mottagare av priset är en eller flera personer med huvudansvar för utformning eller genomförande. Om Stockholms Handelskammare: Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Ytterligare information om Stockholms Handelskammare finns på www.chamber.se För mer info kontakta Peter Egardt, juryns ordförande, mobil 070-560 00 91 Anna Wersäll, juryledamot, mobil 070-580 89 04 Andreas Krohn, Informationschef,mobil 070-351 32 22