Åldersgruppen 80+ väntas växa snabbt i Stockholms län

Åldersgruppen 80+ väntas växa snabbt i Stockholms län

En ny analys från Stockholms Handelskammare visar att Stockholms läns befolkning växer i rekordtakt. Det leder till att åldersgruppen över 80 år blir betydligt större redan till år 2025.

Att människor lever längre och friskare liv är i grunden glädjande, men kommunerna måste naturligtvis planera och investera för att möta behovet av välfärd, säger Fredrik Torehammar, näringspolitisk expert.

Stockholms län väntas fram till 2025 att växa med drygt 340 000 personer.

Analysen har på uppdrag av Stockholms Handelskammare tagits fram av nationalekonomen Peter Stein, som tagit fram demografiska beräkningar för kommunerna i Stockholms län.

Med hjälp av statistik från SCB och Socialstyrelsen har Stein bland annat räknat fram hur den demografiska utvecklingen påverkar åldersgruppen över 80 år i varje kommun.

Förutom påverkan på sådant som bostad- och arbetsmarknad kommer den demografiska utvecklingen att kraftigt öka behovet av investeringar i välfärd som förskola, sjukhus och särskilt boende för äldre.

I flera kommuner i Stockholms län fördubblas nästan gruppen äldre över 80 år, en grupp som har stort behov av välfärd. Platserna på äldreboenden behöver därför bli betydligt fler i hela länet.

- Dagens kapacitet kommer inte vara tillräcklig redan om några år och kommunerna kommer behöva möta en ökad efterfrågan av äldrevård och sjukvård. Det driver så klart på behovet av att både investera i fler fysiska byggnader och att trygga kompetensförsörjningen, säger Fredrik Torehammar.

Den privata välfärdssektorn bidrar i dag stort till investeringarna i Stockholms välfärd med nybyggnationer och fler platser. Det är en viktig del av att möta det stora behov regionen har på området under de närmaste åren.

Samtidigt visar nya, lokala siffror för Stockholms län, från revisionsfirman PwC, att 29 procent av välfärdsföretagen i Stockholms län skulle tvingas minska sin vinst med 90 procent och ytterligare 18 procent av företagen skulle behöva minska vinsten med 100 procent om den Välfärdsutredningens förslag genomförs.

47 procent av de företag som i dag levererar välfärdstjänster och investerar i utbyggnad löper alltså en stor risk att tvingas lägga ner.

- Välfärdsutredningens förslag skulle omöjliggöra de viktiga investeringar som krävs för att möta den snabba demografiska utvecklingen. Dessa investeringar måste antingen bekostas helt av kommunerna själva eller av en mångfald av aktörer, säger Fredrik Torehammar.

Läs mer om denna undersökning i Dagens Nyheter.

Så växer Stockholms län – kommun för kommun:

Kommun Ökning hela befolkningen, Antal Ökning hela befolkningen, procent (%) Ökning Åldersgrupp 80+, absoluta tal Ökning Åldersgrupp 80+, Procent (%)
Botkyrka 16176 18 1541 60
Danderyd 2203 7 714 35