774 företagare samlas i Bryssel för att ge råd till EU:s och medlemsländernas politiker

European Parliament of Enterprises samlar 774 entreprenörer och företagare från 45 länder i en unik konferens om viktiga framtidsfrågor för Europa. Konferensen som äger rum i Europaparlamentet sammanträdessal ska ge politiska ledare i Europa råd om vilka frågor företagarna prioriterar när det gäller vad EU och medlemsländerna borde göra för att stärka företagandet. Sverige deltar med 20 representanter på plats.

Intresset för konferensen är stort från EU:s politiska ledning, såväl Kommissionens ordförande José Manuel Barroso som Parlamentets ordförande Hans-Gert Pöttering är på plats, tillsammans med flera andra EU-kommissionärer. Konferensen arrangeras av den Europeiska Handelskammaren Eurochambres, tillsamman med bland andra det svenska Handelskammarförbundet.

Tid: den 14 oktober kl. 14.30-18.30

Plats: Europaparlamentet, Hemicycle, Bryssel

Företagen kommer bland annat att rösta om följande frågor:
- Ska EU införa en gemensam bolagsskattebas?
- Ska miljökriterier införas i den offentliga upphandlingen?
- Ska EU införa ett gemensamt system för arbetskraftsinvandring likt USA's "Green Card" system?

Övergripande block för diskussionen mellan företagarna är:
Session 1: "Doing Business Without Barriers" - with Arlene McCarthy, MEP & Chairwoman of the Committee on the Internal Market and Consumer Protection, and Charlie McCreevy, EU Commissioner for Internal Market and Services.

Session 2: "Tackling Energy and Environmental Challenges" - with Guido Sacconi, MEP & Chairman of the Temporary Committee on Climate Change, and Andris Piebalgs, EU Commissioner for Energy.

Session 3: "Creating an Entrepreneurial Europe" - with Angelika Niebler, MEP & Chairwoman of the Committee on Industry, Research and Energy, and Günter Verheugen, Vice-President of the European Commission and Commissioner for Enterprise and Industry.

Registrering för journalister
Journalister är välkomna att delta i konferensen. För att få tillträde till Europaparlamentets lokaler krävs anmälan med namn, organisation/företag och födelsedatum. Anmälan skickas snarast till andreas.krohn@chamber.se

Mer om European Parliament of Enterprises: http://www.eurochambres.be/content/default.asp?Pageid=122

Stockholms Handelskammare är en obunden näringslivsorganisation bestående av företag i Stockholms och Uppsala län. Handelskammaren grundades 1902 och har till uppgift att underlätta handel och utbyte och verka för ett bättre företagsklimat i regionen. Handelskammaren har 2400 medlemsföretag som i sin tur har en halv miljon anställda. Läs mer om Stockholms Handelskammare på www.chamber.se