766 konkurser i mars månad: "Företag slås ut i en rasande takt"

766 konkurser i mars månad: "Företag slås ut i en rasande takt"

Konkurserna ökar snabbt, enligt helt nya officiella siffror från SCB/Tillväxtanalys som Stockholms Handelskammare analyserat.

Handelskammaren anser att regeringens åtgärder så här långt är otillräckliga i relation till det dramatiska konsumtionsfallet.

- Åtgärderna har varit alldeles för småskaliga. Det behövs ett ordentligt initiativ och det behöver komma snabbt, för konkurserna orsakar skador som riskerar bli permanenta, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare.

Dagsaktuell data från SCB/Tillväxtanalys, som Stockholms Handelskammare analyserat, visar att konkurserna hos svenska bolag ökar med 25 procent under mars månad jämfört med motsvarande tidsperiod förra året. Stockholms Handelskammare menar att siffrorna bekräftar hur stark ekonomisk inbromsning coronautbrottet orsakat.

Sammantaget gick 766 företag i konkurs och hotell- och restaurangnäringen uppvisar den snabbaste ökningen med 110 procent jämfört med samma månad i fjol.

Regeringen har lanserat ett antal räddningspaket, men Handelskammaren menar att dessa är otillräckliga.

- Det har varit stort fokus på lån, uppskov och åtgärder som bara delvis hjälper företagen. Det fungerar inte i den här situationen eftersom vi inte har att göra med en vanlig lågkonjunktur, utan många upplever ett totalt stopp i affärerna, säger Stefan Westerberg.

- Exempelvis skulle man kunna ta bort hela arbetsgivaravgiften och egenavgifterna under fyra månader, utöka korttidspermitteringen till att omfatta hela arbetstiden och söka sätt att täcka fler fasta kostnader. Nu slås företag ut i en rasande takt och det kommer att försvåra och förlänga återhämtningen för arbetsmarknaden, säger Stefan Westerberg.

Underlag för konkurser under mars månad bifogas som PDF.