Vitamin Well blir samarbetsparter till Stockholms Fotbollförbund

Vitamin Well blir samarbetsparter till Stockholms Fotbollförbund

Ett postnummer ska inte kunna släcka fotbollsdrömmar. Därför går Vitamin Well och Stockholms Fotbollförbund nu samman för att ge fler barn och unga i prioriterade områden bättre förutsättningar för att spela fotboll – och möjlighet att träna med landslagsstjärnorna Dejan Kulusevski och Madelen Janogy.

Många fotbollsklubbar i prioriterade områden i Stockholm har det tufft. Det är ibland svårt att hitta ledare, det kan saknas ekonomiska medel för att anställa personal och ibland saknas föräldraengagemanget som på många andra ställen möjliggör en blomstrande föreningsverksamhet där alla barn får förutsättningar att utvecklas. Men fotbollens betydelse i dessa områden minskar inte för det, snarare ökar den, berättar Gittan Ahonen Gunnarzon, kommunikations- och marknadschef hos Stockholms Fotbollförbund.

– Fotbollen är en positiv samhällskraft som skapar gemenskap och rörelseglädje för barn och unga, alla ska få samma möjlighet till att ägna sig åt fotboll, fortsätter Gittan Ahonen Gunnarzon.

I juni 2023 inledde Vitamin Well och Stockholms Fotbollförbund sitt samarbete genom evenemanget Dejan Kulusevski Football Day x Vitamin Well, där förbundets utbildade tränare tillsammans med fotbollsspelaren Dejan Kulusevski och Vitamin Well mötte spelare från FOC Farsta för att träna fotboll tillsammans och inspireras av varandra.

– Det blev ett oerhört uppskattat evenemang. FOC Farsta är en av de klubbar som har arbetat väldigt hårt med att motverka social utsatthet och att då ge föreningens spelare möjlighet att få träffa och träna med Dejan var fantastiskt. Därför är vi väldigt glada att vi nu kommer att kunna erbjuda inte bara ett sådant tillfälle, utan tre, under 2024, fortsätter Gittan Ahonen Gunnarzon.

Satsningen på träningsdagarna är en del av det nya partnerskapet mellan Vitamin Well och Stockholms Fotbollförbund. Under 2024 kommer det att anordnas tre tränings- och inspirationstillfällen i Stockholms olika förorter – tillsammans med tränare, Vitamin Well och deras ambassadörer och förbundet. Till träningarna bjuds unga från samarbetsföreningar in.

Redan nu står det klart att Madelen Janogy och Dejan Kulusevski kommer att vara med vid varsitt tillfälle.

– Ibland är det svårt att greppa att det jag gör som fotbollsspelare faktiskt gör skillnad för barn och unga, men det blev väldigt påtagligt när vi var i Farsta. Det är svårt att hitta något som ger mer. Det var en otrolig upplevelse, säger Dejan Kulusevski.

– Jag ser verkligen fram emot det här. Att få rätt stöttning tidigt i fotbollskarriären har varit jätteviktigt för mig. Det känns fint att få ge tillbaka, säger Madelen Janogy.

– Vi på Vitamin Well vill göra skillnad på riktigt och det känns då klockrent att vi genom det här initiativet kan dra nytta av Stockholm Fotbollförbunds kunskap och erfarenhet, med tanke på att de löpande tar del av föreningarnas vardag och utmaningar. Vi får möjligheten att bidra där det spelar störst roll, säger Nils Lindgren, marknadsansvarig för Vitamin Well i Sverige.

Stockholms Fotbollförbund (StFF) är som enskild aktör och förbund störst inom svensk idrott. StFF:s uppdrag är att främja, utveckla och administrera Stockholmsfotbollen. Förutom fotboll, ingår även futsal, beachfotboll och e-fotboll i uppdraget, men StFF bedriver även gåfotboll och parafotboll. Fotboll för alla!

Fotbollen står för ungefär en tredjedel av alla idrottsaktiviteter i Stockholm och ungefär 100 000 barn och ungdomar är i gång året runt, vecka efter vecka, i olika fotbollsaktiviteter. StFF utbildar uppåt tiotusen tränare och domare per säsong. I S:t Eriks-Cupen spelas drygt 40 000 matcher! Genom sin omfattande verksamhet, bidrar Stockholmsfotbollen med betydande sociala, ekonomiska och hälsomässiga värden till samhället.