Nu räcker det!

Nu räcker det!

Spelare, ledare, publik och domare. Alla ingår vi i Stockholmsfotbollen och alla behöver vi ta ansvar för vår fotbollsmiljö. Vi vet hur matchen engagerar just dig som spelare, ledare och vårdnadshavare. Vi förstår att man rycks med i sin iver att heja på sitt lag och blir upprörd när domsluten inte går ens väg som spelare. Vi vet att de allra flesta uppför sig bra och gör matchen till den positiva upplevelse den skall vara för alla inblandade. Tyvärr finns det ändå alltför många som inte gör det.

Fotbollen speglar samhällsklimatet som i dagens läge är tufft. Matchmiljöerna i barn- och ungdomsfotbollen samt seniorfotbollen är allt annat än bra nu. För både spelare och domare.

Bara under den gångna helgen utfärdades 34 grova utvisningar varav fem i seniormatcherna och 29 i ungdomsmatcherna. Av dessa 29 var 20 i åldrarna 13-14 år. 13-åringarna sticker ut – det är första året med resultat och tabell för dem.

StFF hanterar c:a 750 disciplinärenden varje år (grova röda kort), ungefär hälften är senior och andra hälften ungdom.

Exempel från augusti:

• Domare nersparkad i herrmatch. Handleden bryts på två ställen vid fallet.
  • Ledare slagen av en motståndarspelare i herrmatch, hens kväll slutade på sjukhus med hjärnskakning.
  • En domare avbryter en 13-års match på grund av dåligt beteende på planen. Ledarna förmår inte lugna ner stämningen på och omkring planen.
  • En ledare hotar spelare och ledare i motståndarlaget i en 14-års match. ”När ni kommer till oss ska jag skjuta er allihop”.
  • En domare blir jagad efter match och hotad på parkeringen när hen försöker lämna. Hens bil omringas av spelare. Pojkar 19 år.
  • Vattenflaskor kastas in från publiken i en 16-års match i syfte att träffa motståndarspelare. Pyroteknik används på farligt sätt. Flaskorna missar som tur är.

Exempel från i våras:

• Slagsmål utbryter efter 17-års match. Ena laget blir förföljda av det andra laget mot omklädningsrummet, slag och sparkar delas ut. Domaren blir hotad men reder ut läget.
  • StFF beslutar att göra en dold observation på ett lag som fått mycket kritik från flera olika motståndare oberoende av varandra. Laget är ett flicklag – 13 år.
  • En 16-årig domare dömer en match pojkar 13 år. Dagen efter får hen kritik och blir hånad i sociala medier av 10 spelare från det lag som förlorade matchen. Dagen efter, knappast i stridens hetta.

Låt oss tillsammans ta ansvar och visa varandra respekt och medmänsklighet på och utanför planen. Kan vi vuxna ta detta ansvar så vet ni att våra barn inte gör som vi säger, utan de gör som vi gör.

Det är dags nu.

Till 90 % är matchmiljön bra
Tillsammans kan vi bli bättre
Från 90 till 100

Tillsammans för en tryggare matchmiljö!

Lars Ekholmer

Andrea Möllerberg