Ellevio fortsätter som huvudpartner till StFF

Ellevio fortsätter som huvudpartner till StFF

StFF:s samarbete med Ellevio AB kring 50/50-fonden har varat i 6 år och bägge parter gläds åt en avtalsförlängning som innebär att föreningar även under 2024 kan söka medel för projekt som stärker dam- och flickfotbollen. Bidrag delas ut till projekt som verkar för långsiktig förändring och som bidrar till initiativets vision ”Lika många tjejer som killar". Samtidigt ändras ansökningsperioden från löpande till två perioder under kommande år.

Ellevios Thomas Kult om avtalsförlängningen:

- Vi på Ellevio är väldigt glada för att få fortsätta vårt arbete för att tjejer alltid ska få samma möjligheter att utvecklas på och utanför fotbollsplanen som killarna. Vi ser att fonden kan göra skillnad och att fler och fler föreningar genomför framgångsrika jämställdhetsprojekt tack vare 50/50-fonden. Det känns väldigt kul att tillsammans med förbundet göra fotbollsstockholm lite bättre även nästa år.

En mycket positiv nyhet för Stockholms Fotbollförbund, vilket bekräftas av kommunikations- och marknadschef Gittan Ahonen Gunnarzon:

- Ellevios delaktighet i 50/50-fonden är helt avgörande för att våra föreningar ska kunna få medel till tjejsatsningar, som i sin tur är oerhört viktiga för att vi ska uppnå målet med jämställdhet på alla nivåer inom fotbollen. Fonden gör verkligen skillnad hos föreningarna och vi är tacksamma över att Ellevio har valt att förlänga avtalet.

En nyhet inför 2024 är att ansökningsförfarandet ändras från löpande till två perioder och den första startar 1 januari.

Ansökningsperiod 1:
1 januari – 31 mars 2024

Ansökningsperiod 2:
1 augusti – 31 augusti 2024

Ellevio 50/50-fondens övergripande syfte är att skapa en fond som stärker tjejfotbollen i distriktet, att få fler tjejer att spela fotboll oavsett social och ekonomisk bakgrund. Bidrag delas ut till projekt som verkar för långsiktig förändring och som bidrar till initiativets vision ”Lika många tjejer som killar".