Mentorsprojekt stärker tjejdomare

Mentorsprojekt stärker tjejdomare

StFF har under en lång tid konstaterat att vi tappar en stor andel tjejer från att först döma 7 mot 7, till att gå vidare för att döma spelformen 9 mot 9. Emma Wesselgård, ansvarig för ungdomsdomarna, och Suhel Youssef, utvecklingsansvarig för domarna, undersökte vilka anledningarna är till att domarna bara dömer 7 mot 7 eller slutar helt. Svaren var inte helt överraskande: att det kändes svårt att döma med offside samt att man kände sig ensam i sin domarroll.

För att ge tjejerna som dömer 9 mot 9-fotboll bättre förutsättningar och stöd samt en större gemenskap skapades ett mentorsprojekt. Redan när inbjudan till 2023 års utbildningar skickades ut lovade vi alla tjejer som valde kursen för 9 mot 9-domare att de skulle få en mentor.

Otroligt många tjejer lockades att ta steget. Resultatet blev att vi gick från 14 tjejer som dömde 9 mot 9-fotboll 2022, till att ha 36 i år, en ökning med 157 procent! Dessa 36 tjejer delades sedan in i olika grupper baserat på var de bor, och tilldelades som utlovat en mentor.

När vi sökte mentorer ställde vi frågan till andra tjejer som är domare eller har dömt i många år. Det var nog många som själva hade velat haft en mentor så responsen var väldigt god och ville vara med i projektet. Mentorerna är eller har varit aktiva domare i damer div. 2 – Damallsvenskan. Målet under året är att alla mentorer ska vara ute och titta på sina adepter vid minst ett tillfälle samt vara kontaktperson till dem under året.

Den 19 juni genomfördes en träff med alla tjejer och mentorer som är med i projektet. Syftet var att alla domarna skulle få möjlighet att träffa varandra, men även samtliga mentorer. Att påvisa att det är många tjejer som är domare är enormt viktigt för att de ska se att man inte är ensam i sin roll, även om man i många fall är det vid en match.

En välbesökt träff arrangerades i centrala Stockholm med aktiviteter likt de som genomförs i tv-programmet ”Fångarna på Fortet” med olika klurigheter i olika rum, följdes av middag efteråt.

Emma Wesselgård, en av de ansvariga och initiativtagarna till projektet, berättar om den första träffen:

– Träffen var bra! Det var första tillfället då alla tjejer och mentorer fick möjlighet att träffa varandra. Vi upplevde att alla inblandade var nöjda efteråt. Det var till och med en förälder som hörde av sig dagen efter och berättade att dottern var väldigt peppad när hon kom hem.

Hur har de inblandade upplevt projektet hittills?

– Vi har inte haft någon utvärdering än, utan kommer utvärdera det efter säsongen. Men vad vi upplevt hittills är att fler tjejer vågar höra av sig då det är enklare att vända sig till sin mentor, eller en annan tjej i sin grupp. Vi som ansvariga har reagerat på är att det var betydligt enklare att engagera mentorer än vad vi hade trott, så det känns som att även mentorerna uppskattar projektet mer än vi hade hoppats på.

Mentorprojektet kommer att pågå under 2023 för att sedan utvärderas och se vad som kan utvecklas till kommande säsong. Projektet har bidragit till en hög procentuell ökningen av tjejer som dömer 9 mot 9-fotboll, men siffran för domare som dömer 11 mot 11-fotboll har minskat något. Emma berättar vad som görs för att även den kategorin ska öka:

– Vi har från och med i år två coacher för tjejerna som dömer 11 mot 11, en för juniorer (de som dömer S:t Eriks-Cupen) och en för de som dömer seniorer. Tidigare har vi endast haft en coach för de tjejer som dömer de högsta seniorserierna. Detta tror och hoppas vi ska göra att tjejerna känner sig sedda hela vägen och alltid har en egen kontaktperson att vända sig till.

Om kadern med 9 mot 9-domare ökar och får stöttning kommer fler att automatiskt ta steget till nästa spelform. Man bygger nerifrån och upp.

Efter årets utvärdering kommer Emma och Suhel att komma med en ny rapport om hur projektet har upplevts och vilka förändringar som kommer att ske till säsongen 2024. Vi väntar med spänning och håller tummarna för att antalet tjejdomare ökar i framtiden.