Visionsbild Strategisk Arkitektur

Serneke utsedd till entreprenör för Byggarnas Hus

Stockholms Byggmästareförening har utsett Serneke till huvudentreprenör för renovering och ombyggnation av sin kontorsfastighet, Styckgjuteriet 4, på Kungsholmen.

Renoveringen av fastigheten är en del i föreningens målsättning att skapa campus ”Byggarnas Hus” där hela huset kan fyllas med verksamheter kopplat till byggbranschen och där hyresgäster utgörs av kollegor och samarbetspartners. För att göra detta möjligt behöver fastigheten uppgraderas till en modern kontorsfastighet som klarar dagens krav på tillgänglighet, energianvändning, hållbarhet och funktionalitet.

• Vi är väldig glada att Serneke vill vara med oss på resan att skapa Byggarnas Hus. De har erfarenhet av liknande projekt och ett gediget kunnande, säger Kristin Andersson, vd Stockholms Byggmästareförening.
  • Vi är stolta över att få genomföra omvandlingen av Byggarnas Hus och bidra till att skapa en mötesplats som kommer främja utvecklingen av byggbranschen. Vi kommer genomföra ombyggnationen med stort fokus på omtanke, kvalitet och yrkesstolthet, säger Marlene Wiberg arbetschef Serneke.

Fastigheten ritades av arkitekt Gustaf Clason och är uppförd av byggmästerföreningen som ett lärlingsbygge under perioden 1958–1960. Arbetet med renoveringen påbörjas under hösten 2022 och pågår till slutet av 2023.

Presskontakt:

Kristin Andersson, VD Stockholms Byggmästareförening, 072-455 47 43

Marlene Wiberg, Arbetschef Serneke, 073-303 74 18

För mer information om Stockholms Byggmästareförening, följ oss på: