Manusförfattaren Paul Laverty och filmskaparen Ken Loach

Manusförfattaren Paul Laverty tar emot pris för Ken Loach i Stockholm

Av hälsoskäl kommer filmregissören Ken Loach tyvärr inte att kunna närvara vid Stockholms filmfestival för att ta emot årets Stockholm Lifetime Achievement Award. Hans mångårige manusförfattare Paul Laverty representerar Loach på festivalen, tar emot hans pris å hans vägnar och deltar i ett Face2Face inför galavisningen av duons film The Old Oak.

- Det är mycket tråkigt att Ken Loach inte kan komma. Vi har fått besked att han är på bättringsvägen men avråtts från resor, och önskar honom snabbt tillfrisknande. Och vi är förstås både glada och stolta att i hans ställe få välkomna Paul Laverty som samarbetat med Loach under så många år, säger Beatrice Karlsson, programchef för Stockholms filmfestival.

Manusförfattaren Paul Laverty kommer den 9 november att representera Ken Loach, ta emot Stockholm Lifetime Achievement Award på hans vägnar samt delta i ett Face 2Face inför galavisningen av deras nya film ”The Old Oak”.

Masterclass med Paul Laverty
    Laverty kommer även att medverka vid en masterclass inom programmet för Industry Days under sitt Sverigebesök. Laverty är inte bara en prisad manusförfattare med fjorton Loach-filmer på meritlistan, utan också en mycket uppskattad föreläsare inom ämnet manus för film och tv.

Om Paul Laverty
    Skotten och manusförfattaren Paul Laverty har en bakgrund som människorättsadvokat. I slutet av åttiotalet kontaktade han Ken Loach med en manusidé, som några år senare resulterade i deras första samarbete ››Carlas sång‹‹.

Därefter kom ››Mitt namn är Joe‹‹ och ››Bröd och rosor‹‹, samt ››Sweet Sixteen‹‹ för vilken Laverty vann manuspriset vid filmfestivalen i Cannes. Tillsammans med sin producent Rebecca O'Brien skapade Loach och Laverty produktionsbolaget Sixteen Films. Bland deras filmer märks de båda Guldpalmsvinnarna ››Frihetens pris‹‹ och ›› Jag, Daniel Blake‹‹‹. De har varvat dramafilmer med komedier som ››Looking for Eric‹‹ och ››Änglarnas andel‹‹.

”The Old Oak” är sista delen i en trilogi om tillvaron i nordöstra England, som även innefattar ”Jag, Daniel Blake” och ”Sorry We Missed You”. Det är en gripande berättelse om sammanhållning och hopp i en värld som kämpar med förändring, en film helt i de båda kollegornas anda. Laverty beskriver sin mångårige vän och medarbetare Ken Loach så här:

Saint Augustine sa att hoppet har två vackra döttrar: den ena är vreden inför sakernas tillstånd, den andra modet att försöka förändra dem. Det sammanfattar Kens yrkesbana”.

Om filmen:
    Som en del av festivalen kommer vi att visa The Old Oak, en gripande berättelse om sammanhållning och hopp i en värld som kämpar med förändring. Det är en film som fångar Loachs och Lavertys skicklighet och känslighet som filmskapare.

Presstid med Paul Laverty
    För att boka presstid med Paul Laverty kontakta PRESS

Stockholms Internationella Filmfestival | 8-19 november 2023

Stockholm Internationella Filmfestival startade 1990 och är idag en av de ledande filmfestivalerna i Europa. 2023 års upplaga av festivalen kommer att innehålla över 130 filmpremiärer från länder världen över. Vi arrangerar också Stockholms filmfestival junior under våren Drive-in-bio i juni, Sommarbio i augusti samt