Välkommen till Stockholm Marathon, lördag 30 maj!

I detta utskick får ni pressguiden. Missa inte inbjudan till presslunch. Längst ner finns information om ackreditering och resultat.

Nya rekordsiffror

31:a upplagan av Stockholm Marathon noterar återigen rekordsiffror, 18 736 anmälda löpare. Det är trettonde året i rad som deltagarsiffran stiger. Anmälningstaket uppnåddes redan ett halvår före loppet, den 1 december. Tjejerna fortsätter också att slå rekord. De är nu 4 354 - nästan var fjärde löpare i Stockholm Marathon. Jämför det med de 69 tappra kvinnorna som var med premiäråret 1979. Då kom det deltagare från nio länder. I år är 70 nationer representerade och utgör knappt hälften av startfältet med över 5 000 finländare i spets.

Alla veteraner med minst 25 lopp

Vi utökar informationen om loppets veteraner till att omfatta alla som har sprungit minst 25 gånger. Det är totalt 89 löpare. Utav dem stretar 29 män och två kvinnor vidare och har varit med samtliga 30 gånger.

TV 4 sänder loppet

TV4 sänder tre och en halv timme från Stockholm Marathon. Sändningen börjar kl 13.45.

Presslunch, fredag 29 maj

Vi inbjuder till presslunch med några av de mest intressanta deltagarna fredag 29 maj, kl 13.00 på Scandic Sergel Plaza, Brunkebergstorg 9, Restaurang Mowitz.

OSA senast onsdag 27 maj till nedanstående kontaktuppgifter om ni vill vara med på lunchen.

Ackreditering tävlingsdagen

Ansök om ackreditering genom att fylla i formuläret på loppets hemsida: www.stockholmmarathon.se/press/Others/Pressform_se.asp

Ackreditering lämnas ut i pressrummet som är beläget på andra våningen i Klocktornet på Stockholm Stadion, Lidingövägen. Pressrummet är öppet kl 12-21 under tävlingsdagen. Loppet följs via TV4:s direktsändning på Stadions storskärm.

Trådlös uppkoppling finns genom Telia Homerun (ïnstruktioner kommer automatiskt när du söker uppkoppling - betalning med kontokort om du inte redan har ett trådlöst abonemang). Vi bjuder på förtäring.

Liveresultat och resultatlistor

Alla resultat, inklusive mellantider under loppets gång, finns på tävlingens hemsida, www.stockholmmarathon.se. Det går även att beställa resultat via SMS. Se info på hemsidan.

TT tillhandahåller listor med flera tillval för geografisk fördelning. Mer information skickas ut av TT till avtalskunder.

/Lorenzo Nesi

Presschef Stockholm Marathon