Förra årets magiska start. Foto: Ryno Quantz

Tusentals tjejer springer halvmaran i morgon

Tjejmilen 21K, Stockholms coolaste halvmara bara för tjejer, avgörs i morgon, lördag 27 april. För andra året samlas tusentals tjejer på Södra Djurgården för att springa ett vackert och utmanande halvmaratonlopp mitt i vårsolen.

Start: klockan 12.00
Start- och målområde:
Biskopsudden, Södra Djurgården

Över 2300 kvinnor är anmälda till lördagens lopp, och flera populära influencers syns i startlistan, som Sofia ”PT-Fia” Ståhl, Josefine Swärm, Lovisa ”Lofsan” Sandström och Sanna Hed. De flesta kvinnor springer hela halvmaran och en del har valt att anmäla sig med en väninna i duo-klassen där sträckan delas upp i två.

- Vi vill att alla ska känna sig välkomna, genom att erbjuda även duoklassen kan löparna välja om de vill springa en halvmara eller om de vill ta sig an en kortare utmaning, säger Malin Aho, projektledare för Tjejmilen 21K.

Banan går till stora delar på Tjejmilens bana men i motsatt riktning. Löparna springer två varv - det första har en extra runda på Södra Djurgården och mäter cirka 12 kilometer, det andra varvet är cirka 9 kilometer långt. Banan, som är 21 098 meter är kontrollmätt av Svenska Friidrottsförbundets banmätare Mikael Hill.

– Det är tufft att springa en halvmara så här tidigt på säsongen. Men vi gör vårt bästa för att peppa deltagarna till stordåd. Massor med musik, våra grymma funktionärer och en härlig publik hjälper löparna in i mål, säger David Fridell, marknadschef på Marathongruppen som arrangerar Tjejmilen 21K.

Väl  i mål väntar After Run med snittar, glass och bubbel och ett smycke istället för medalj - i år med den kraftfulla kvinnosymbolen som berlock.

Mer info finns på hemsidan. Undrar du något, kontakta gärna projektledare Malin Aho, 070-340 48 07, eller kommunikatör Kristina A Lager 070-340 48 18.

Marathongruppen är en ideell organisation bildad av friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Klubbarna arrangerade Stockholm Marathon för första gången 1979 och sedan dess har verksamheten vuxit kraftigt. Tillsammans med ASICS Stockholm Marathon är Tjejmilen, Vårruset, Stafesten för UNICEF, Stockholm Halvmarathon och Tjurruset de evenemang som lockar flest deltagare. Över 250 000 löpare deltar årligen i klubbarnas evenemang. Marathongruppens uppgift är att arrangera dessa tävlingar. Hela det ekonomiska överskottet evenemangen gör går tillbaka till idrotten.