Rekordmånga fullföljde heta Stockholm Marathon

13718 löpare bemästrade årets hetaste dag i Stockholm och tog sig i mål i den 31:a upplagan. Det är ett nytt rekord,172 fler än ifjol. Även de 14 890 som startade loppet utgjorde en rekordsiffra. Snabbast av de alla var kenyanen Paul Kipkemei Kogo. Han är med bred marginal den mest överlägsne manlige segraren i Stockholm Marathons historia. Under de sista kilometerna seglade han ifrån konkurrenterna och vann med sju minuter och 16 sekunder till godo på landsmannen Benjamin Serem, som var helt utpumpad när han kom i mål. På damsidan blev det rena reprisen av fjolåret. Isabellah Andersson kopierade sin insatsgenom atthöja farten under det andra varvet till seger på 2.33.52, exakt sju minuter före Lena Gavelin. Temperaturen steg från 25 grader vid starten till som mest 29.5, men den höga värmen till trots hade ambulansförarna än i det närmaste sysslolös dag. En kvinna stukade foten och slussades vidare till sjukhus för att kontrollera att den inte var bruten. Utöverfick ävenen djupt uttorkad man och en man med kraftig yrsel åka ambulans för vidare kontroll. - Har vi haft så lite att göra någon gång? summerade Christina Wahlstedt retoriskt. Hon är ansvarig för sjukvården på Stockholm Marathon. En av dem som tog ut sig allra mest var den regerande mästaren Willy Kirui, från Kenya, som stapplade av bana efter tre mil och fick dropp. Resultat, män:
1)Paul Kipkemei Kogo, Kenya, 2.15.35 2) Benjamin Serem, Kenya, 2.22.51 3) Said Regragui, Hässelby, 2.22.57 (svensk mästare) Kvinnor: 1) Isabellah Andersson, Hässelby, 2.33.52 2) Lena Gavelin, Trångsviken, 2.40.52 3) Veronika Lopatina, Ryssland, 2.46.35
/Lorenzo Nesi Presschef Stockholm Marathon 070 88 66 444