Sekunderna innan första start i Ramboll Stockholm Halvmarathon 2019.

Ramboll Stockholm Halvmarathon blir ett av de första stora stadsevenemangen – ny bana över Guldbron

Ny bana runt Södermalm i centrala Stockholm och ett luftigare startområde där deltagarna sprids ut i fler startgrupper under längre tid, är två av förändringarna inför årets upplaga av Ramboll Stockholm Halvmarathon som arrangeras lördagen den 11 september. "Vi är oerhört glada över att ha hittat ett upplägg som både ger deltagarna den löpupplevelse de längtat efter och som säkerställer ett smittsäkert genomförande", säger loppets projektledare Louise Fredriksson.

Efter att ha tvingats ställa in 2020 års upplaga av Ramboll Stockholm Halvmarathon är arrangörerna Marathongruppen tillbaka med ny kraft och ett nytt upplägg inför årets lopp – för att kunna möta de nuvarande restriktionerna om totalt 900 deltagare i start- och målområdet samtidigt. Starten är flyttad från Strömbron till Skeppsbron där deltagarna delats in i sju startgrupper med 30 minuters mellanrum för att ge ett jämnt och utspritt flöde av löpare längs banan, som i år går två varv runt Södermalm med målgång på Söder Mälarstrand. Första start är klockan 12.00.

20 år i Stockholm city

Ramboll Stockholm Halvmarathon arrangeras den 11 september 2021. Med sina 19 tidigare ordinarie upplagor (och en virtuell version 2020) har loppet en given plats i många inbitna löpares loppkalendrar. Att springa 21 098 meter i vibrerande stadsmiljö lockar även många nya halvmaratondeltagare – och inför 20-årsjubileet har arrangörerna varit fast inställda på att hitta ett evenemangsområde och en bana med samma citykänsla, men med bättre förutsättningar att sprida ut deltagarna för att undvika trängsel.

– En av höjdpunkterna är att banan går över den nya Guldbron vid Slussen – vi är det första motionsloppet som passerar där! Vi är oerhört glada över att ha hittat ett upplägg som både ger deltagarna den löpupplevelse de längtat efter och som säkerställer ett smittsäkert genomförande, säger Louise Fredriksson som är ansvarig projektledare för Ramboll Stockholm Halvmarathon.

Läs mer om evenemangsupplägget och startfältet i bifogad pressinfo.

För frågor kontakta:

Jenny Sunding, marknadschef på Marathongruppen, jenny.sunding@marathongruppen.se, 073-061 87 09

Louise Fredriksson, projektledare för Ramboll Stockholm Halvmarathon, louise.fredriksson@marathongruppen.se

Evenemangssajt: stockholmhalvmarathon.se

Marathongruppen är en ideell organisation bildad av friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Klubbarna arrangerade Stockholm Marathon för första gången 1979 och sedan dess har verksamheten vuxit kraftigt. Tillsammans med ASICS Stockholm Marathon är Tjejmilen, Vårruset, Stafesten för UNICEF, Stockholm Halvmarathon och Tjurruset de evenemang som lockar flest deltagare. Över 250 000 löpare deltar årligen i klubbarnas evenemang. Marathongruppens uppgift är att arrangera dessa tävlingar. Hela det ekonomiska överskottet evenemangen gör går tillbaka till idrotten.