Dibaba jagar världsrekord på XL-galan

Dibaba jagar världsrekord på XL-galan

Foto: Deca Text & Bild

För ett år sedan pulveriserade Genzeba Dibaba världsrekordet på 3000 meter inomhus. Den 19 februari vill etiopiskan upprepa bedriften på XL-galan, men nu på 5000 meter. Ericsson Globe är redan värd för de två snabbaste loppen på distansen genom tiderna.

– Efter förra årets världsrekordlopp i min favoritarena kommer jag nu att satsa på att utmana världsrekordet på 5000 meter, hälsar Genzebe Dibaba från träningarna i Etiopien.

När Genzebe Dibaba sänkte världsrekordet på 3000 meter på XL-galan i vintras gjorde hon det med hela sju sekunder. Det gamla rekordet tillhörde landsmaninnan Meseret Defar. Nu är Genzebe alltså ute efter ett annat av Defars världsrekord, satt i Ericsson Globe för sex år sedan, 14:24.37 på 5000 meter. Defar var tillbaks i Stockholm året därpå och var ytterst nära att slå sitt rekord. Av de 15 världsrekord som har satts i Ericsson Globe har tre varit just på 5000 meter.

XL-galan har de två senaste åren rankats som världens näst bästa inomhusgala i friidrott. Det är sedan tidigare klart att Susanna Kallur gör comeback under XL-galan torsdag den 19 februari, då den 26:e upplagan anordnas.

Sök mer info på hemsidan http://xlgalan.com eller genom att kontakta presschef Lorenzo Nesi
070- 88 66 444. E-mail: lorenzo.nesi@gmail.com

Pressackreditering: http://xlgalan.triciclo.se/Press/Others/PressForm_se.asp

Stockholm Marathon Gruppen är en ideell organisation bildad av friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Klubbarna arrangerade Stockholm Marathon för första gången 1979 och sedan dess har verksamheten vuxit kraftigt. Tillsammans med ASICS Stockholm Marathon är Tjejmilen, Vår Ruset, Bellmanstafetten, Stockholm Halvmarathon och Tjur Ruset de lopp som lockar flest löpare. Över 250 000 löpare deltar årligen i klubbarnas tävlingar. Stockholm Marathon Gruppens uppgift är att arrangera dessa tävlingar.

Den övergripande målsättningen är att arrangera högkvalitativa tävlingar för alla typer av löpare – både elit och motionärer och därmed bidra till ökad träningsglädje och i förlängningen en förbättrad folkhälsa.