Swedish Water House åker till Almedalen för att sätta vattenfrågorna på den politiska agendan!

Pressinbjudan

På söndag kommer Visby att fyllas av besökare och debatt då Almedalsveckan tar sin början. Swedish Water House och Stockholm International Water Institute deltar även i år, och kommer tillsammans med samarbetspartners att samla politiker, experter, näringslivsrepresentanter och ledarskribenter till kunskapsutbyte och diskussion kring vattnet och dess betydelse. Välkomna att ta del av våra fyra seminarier om EUs Östersjöstrategi, vattnet i Mellanöstern, klimatanpassning och företagsansvar.

Hur kan EUs Östersjöstrategi bidra till tillväxt, entreprenörskap och en förbättrad havsmiljö?
Måndag 29 juni kl 13:00 - 15:00. Miljöaktuellts arena, DesignKuben Östersjö, Visby hamn
Medverkande: Cecilia Malmström, EU-minister och ansvarig Östersjöstrategin; Peter Nohrstedt, Verksamhetsansvarig upphandling, Miljöstyrningsrådet; Elisabeth Gauffin, Vice ordförare Lantbrukarnas Riksförbund (LRF); Karin Lexén, Chef Swedish Water House; Åsa Andersson, Swedish Nature and Baltic Sea Programme, WWF Sweden.

Maktmedel, konfliktskapare eller enande faktor? Vattenfrågans roll i Mellanöstern.
Tisdag 30 juni kl 08:30 - 10:30. Café Amalia, Hästgatan 3, Visby
Medverkande: Anders Jägerskog, Project director, Stockholm International Water Institute (SIWI); Henrik Fröjmark, Handläggare för freds- och säkerhetsfrågor, fokus Mellanöstern Svenska Kyrkan; Anders Wijkman, Europaparlamentariker; Heidi Avellan, Politisk chefredaktör Sydsvenskan; Niklas Ekdal, Journalist och fd politisk chefredaktör på Dagens Nyheter; Karin Lexén, Chef Swedish Water House (SWH).

Anpassning till klimateffekter i utsatta länder - en försummad nyckelfråga i klimatförhandlingarna?
Tisdag 30 juni kl 13:00 - 15:00. Donnerska huset, Donnersplats
Medverkande: Anders Nordström, Generaldirektör Sida; Elisabeth Ekener Petersen, WSP Environmental; Åsa-Britt Karlsson, statssekreterare Miljödepartementet; Anders Wijkman, europaparlamentariker och ordförande för expertkommittén till den internationella kommissionen för klimat och utveckling; Karin Lexén, chef Swedish Water House; Sofia Arkelsten (m); Anders Ygeman (s); Per Bolund (mp)

Att mäta vattenförbrukning - ett frukostsamtal om vattenfotavtryck och företagsansvar
Onsdag 1 juli, kl 08:30 - 10:30. Café Amalia, Hästgatan 3, Visby.
Medverkande: Anna Forslund, Fresh Water Officer, Världsnaturfonden (WWF); Maja Öhling, Generalsekreterare, Närlingslivets Miljöchefer (NMC); Mats Landén, Teknisk direktör, Unilever; Helena Hagberg, Analytiker på Banco Fonder; Karin Lexén, Chef för Swedish Water House (SWH)

Mer information om seminarierna följer nedan. Mer information om SWHs aktiviteter under Almedalen finns på Swedish Water House hemsida.

Swedish Water House (SWH) arbetar för att: • Bidra till ökad samverkan mellan svenska aktörer som arbetar med vattenfrågor och utvecklingssamarbete. • Stärka kommunikation och samverkan mellan nyckelpersoner inom forskning, utvecklingssamarbete, policy­utveckling och beslutsfattande. • Öka svenska aktörers aktiva närvaro i och bidrag till internationella vattenprocesser. Swedish Water House arbetar på uppdrag av regeringen och administreras av Stockholm International Water Institute (SIWI).

• csr;ansvarsfullt företagande;etiska frågor
  • mellanöstern