Plus och minus på Skavsta

- Årets vintertidtabell är totalt sett något minskad jämfört med förra året, säger Dot Gade Kulovuori, VD på Stockholm Skavsta Flygplats. Under november minskade Ryanairs kapacitet 28,9% medan Wizz Air glädjande nog ökade med 16,9%. Tillsammans gav det en kapacitetsminskning med 25,3%.

- Det är därför mycket glädjande att beläggningsfaktorn har ökat, att den faktiska nedgången stannade på 15,5% och att vi fortfarande har en liten uppgång jämfört med 2009 för de första 11 månaderna, fortsätter Dot.

• Resor

• statistik

• Nyköping

Sveriges tredje största flygplats Stockholm Skavsta har i dagsläget trafik till totalt 51 destinationer, varav 38 är Ryanairs linjer. Passagerarvolymen 2009 var strax över 2,5 miljoner årsresenärer. Bland de befintliga flygbolagen finns förutom Ryanair det polska lågprisflyget Wizz Air och Gotlandsflyg, samt charterbolagen Fritidsresor (TUI) och Ving (Thomas Cook).

Flygplatsen ägs sedan 1997 till 90,1% av det brittiska företaget TBI, som numera ingår i den spanska infrastrukturkoncernen ACDL (abertis). Nyköpings kommun äger 9,9% av flygplatsen.

Dot Gade Kulovuori

Presskontakt VD +46 (0)155-28 04 45