Sverigepremiär - Investerare möter lovande medicintekniska bolag

För första gången i Sverige anordnas en nationell investerardag för medicintekniska bolag - MedTech Investment Day. Evenemanget är ett samarrangemang mellan branschorganisationen Swedish Medtech och affärsinkubatorn STING (Stockholm Innovation & Growth). 19 utvalda bolag ges möjligheten att träffa över 25 investerare.

"En av de svåraste utmaningarna för unga innovativa medtech-företag är att få in riskkapital. Sverige har tidigare varit ledande att få fram fina innovativa medtech-produkter. På senare år har vi inte varit lika framgångsrika. Med detta event gör vi en gemensam ansträngning att hjälpa till att få fram kapital till lovande unga medtechbolag. Och i tider av finanskris och global oro blir detta ännu viktigare", säger Olof Berglund, som arbetar med innovationsfrågor på Swedish Medtech.

"En mycket viktig uppgift, som affärscoach inom medtech på STING, är att hjälpa våra inkubatorsföretag att få in kapital", säger Gösta Sjöholm, ansvarig projektledare från STING, som ser ett stort värde i att vara med och arrangera MedTech Investment Day.

"Flera regionala events av liknande karaktär har tidigare arrangerats i Sverige. Men för att kunna attrahera de bästa investerarna både i Sverige och utomlands har vi valt att satsa nationellt. Här kan vi visa upp vad hela Sverige kan erbjuda när det gäller innovationer inom medtech-området", berättar Olof Berglund.

Bland medverkande bolag finns bland annat Brighters nya koncept för att kombinera monitorering och reglering av blodsockret för diabetespatienter; Bioservo Technologies servo-handske med artificiella sensorer och senor, som ger människor tillbaka kraften i handen samt Micropos Medical GPS-lösning, som kan lokalisera prostatan inför strålbehandling.

Förutom investerare och medverkande bolag kommer en rad föreläsare att ge sin bild av vad som krävs för att lyckas bli ett globalt och framgångsrikt medtechföretag. Bland annat talar Gunnar Liljedahl, grundare av personlyftsföretaget LIKO, som tidigare i höstas sålde sitt livsverk för 1,2 miljarder kronor. Bactiguard, som i oktober utsågs till årets medtechföretag, kommer också att finnas på plats i form av VD och delägaren Christian Kinch.

MedTech Investment Day arrangeras den 4 december i Kista Science City och är ett samarrangemang mellan branschorganisationen Swedish Medtech och affärsinkubatorn STING (Stockholm Innovation & Growth). Sponsorer är Innovationsbron, Bird & Bird, Öhrlings PricewaterhouseCoopers, Vinnova, Almi, Clinius, Zacco och Swecare. Mediapartner är MedTech Magazine. Mer info: www.stockholminnovation.com/medtech

Kontaktpersoner

Olof Berglund, Swedish Medtech: Mobil: 070-635 98 15, olof.berglund@swedishmedtech.se

Gösta Sjöholm, affärscoach inom medtech på STING: 0733-106931, gosta.sjoholm@stockholminnovation.com

Pressbilder på Olof Berglund och Gösta Sjöholm finns via: http://www.newsdesk.se/pressroom/stockholm_innovation___growth__sting/image/list

Pressackreditering
Webbanmälan görs senast tisdagen den 2 december via följande direktlänk:

Lista på medverkande bolag:

Medical Vision: Utvecklar, konstruerar och tillverkar högteknologiska medicintekniska produkter som förbättrar siktförhållandena vid titthålskirurgi, vilket leder till snabbare och säkrare kirurgiska ingrepp.

NOLabs: Perifer neuropatisk smärtlindring för diabetiker erhålles genom ren kvävoxid levererad topicalt genom produkter utvecklade av NOLabs AB.

Promimic: Ett biomaterialföretag som arbetar med syntetiska benprodukter baserade på nanoteknik för att ersätta skadad benvävnad.

Swedish Pharma: Utvecklar ny teknologi och nya läkemedel för behandling av bland annat ytlig hudcancer och dess förstadier.

Scint-X: Utvecklar en komponent som avsevärt förbättrar prestanda för digitala avbildande röntgendetektorer. Ett flertal tillämpningar finns på en snabbt växande marknad.

CathPrint: Erbjuder ny teknik som möjliggör avancerade katetrar till en bråkdel av dagens kostnader.

FAP: Ökar möjligheterna till snabb och korrekt identifiering och vård vid akut sjukdom eller olycka, via Internet i hela världen.

Brighter: Utvecklar och kommersialiserar innovativa produkter för egenvård av diabetes.

ObsteCare: Förlossningsövervakningssystem, där förlossningstiden drastiskt kan förkortas vid besvärliga och långvariga förlossningsförlopp.

CyberGene: Utvecklar, tillverkar och säljer molekylärbiologiska kit för snabb och precis diagnos av de vanligast förekommande kromosomavvikelserna hos foster, ChromoQuant® QF-PCR kit.

NeoDynamics: Utvecklar ny patentskyddad målsökande radiofrekvent termoterapi för mindre, välavgränsade bröstcancrar samt ny patenterad teknik för att avdöda cancerceller som sprids i samband med provtagning.

Antrad Medical: Sänker tiden för att tina och värma blodplasma med 75 % och säkerställer att alla patienter snabbt kan få tillgång till fullvärdig blodplasma.

Micropos Medical: Utvecklar ett positioneringssystem för ökad precision, minskade biverkningar och kortare behandlingstid vid strålbehandling av prostatacancer.

Bioservo Technologies: Utvecklat en servo-handske med artificiella sensorer och senor, som ger människor tillbaka kraften i handen

Nanexa: Utvecklat en generell nanoteknologisk plattform med olika tillämpningar inom medicinteknik såsom ultrakänsliga biosensorer och filter för virus och proteinfiltrering.

Surgical Science: Utvecklar en programvara för att, via VR-teknik, träna kirurger i laparoskopisk operationsteknik.

QuickCool: Pionjär inom utveckling av minimalt invasiva och mobila tekniker för kylning av patienter efter hjärtstopp och stroke.

Inhalation Sciences: Kontraktslaboratorium med en egen unik teknologiplattform som utvecklar nya inhalationsläkemedel, dels på uppdrag av läkemedelsindustrin och dels i egen regi.

SymCel: Utvecklar och säljer ett mätinstrument, CalScreener, med tillhörande förbrukningsmaterial, där uppskattad tidsvinst för ett läkemedelsprojekt i t.ex. lead identification phase, är mer än 20 %.